Проблема оцінювання знань учнів у контексті досимологічних досліджень французьких науковців.
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.2-3.2014.50415Keywords:
оцінювання, контроль, оцінка, навчання, успішність учнів, знання, досимологія.Abstract
У статті розглянуто проблему оцінювання знань учнів у контексті досимологічних досліджень французьких науковців. Представлено визначення і основні теоретичні положення досимології, яка існує у Франції як окрема галузь педагогічної науки. Зроблено огляд французької наукової літератури з галузі досимології. Акцентовано увагу на сутності оцінювання, показано його відмінності від звичайного контролю, а також виокремлено фактори, які впливають на оцінку.
В статье рассмотрен вопрос оценивания знаний учеников в контексте досимологичных исследований французских ученых. Представлены основные теоретические положения досимологии, которая существует во Франции как самостоятельная область педагогической науки. Также представлен обзор французской научной литературы з досимологии. Акцентировано внимание на сущности оценивания, показано его отличие от обычного контроля, а также выделены факторы, которые оказывают влияние на оценку.
The attempt to highlight the problem of evaluation of students’ knowledge in the context of French scientists’ docimological researches is done in this publication. The definition and main theoretical statements of docimology, which exists in France as a separate branch of pedagogics, are presented. The revision of French scientific literature in the sphere of docimology is made. The main attention is paid to the essence of evaluation, its differences from ordinary control are shown, and the factors that influence the pupil’s mark are distinguished here.
References
Полонский В. М. Оценка знаний школьников / В. М. Полонский. – М. : Знание, 1981. – 96 с. – (Новое в жизни, науке, технике. Серия: Педагогика и психология ; № 4).
Barlow M. L’évaluation scolaire. Décoder son langage / M. Barlow. – Lyon : Chronique sociale, 1992. – 186 p.
Barlow M. Formuler et évaluer ses objectifs en formation / M. Barlow. – 5- édition. – Lyon : Chronique sociale, 1994 – 176 p.
Chevalard Y. Vers une analyse didactique des faits d’évaluation / Y. Chevalard // L’évaluation: approche descriptive ou prescriptive? / J.-M. De Ketele. – Bruxelles : De Boeck, 1986. – Р. 31– 59.
Dictionnaire de pédagogie / L. Arénilla, B. Gossot, M.-C. Rolland, M.-P. Roussel. – Paris : Bordas : SEJER, 2004. – 288 p.
Gal R. Où en est la pédagogie ? / R. Gal. – Paris : [s. n.], 1961. – 161 p.
Galbaud D. Le socle commun, nouvelle version / D. Galbaud // Le Monde de l’éducation. – 2005. – Janvier. – P. 23–25.
Haby R. Perspective d’une éducation du second degré / R. Haby // L’Education Nationale. – 1963. – № 2.
Les acquis des élèves, pierre de touche de la valeur de l’école ? Juillet 2005 N°2005-079 [Електронний ресурс]. – 85 p. – Режим доступу : ftp://trf.education.gouv.fr/pub/edutel/syst/igen/acquis_des_eleves.pdf.
Marchand F. Evaluation des élèves et conseil de classe / F. Marchand. – [S. l.] : Desclu de Brouver, 1996. – P. 68–84.
Merieu Ph. Ecole ou la guerre civile / Ph. Merieu, M. Guiraud. – Pion : [s. n.], 1997. – 211 p.
Merle P. Les recherches sur la notation des élèves / P. Merle // Education & formation. – 1998. – N°53, mars. – Р. 7–17.
Meyer G. Profession enseignant. Evaluer : Pourquoi ? Comment ? / G. Meyer. – Paris : Hachette : Cedex, 1995. – 176 p.
Pair C. Haut Conseil de l’évaluation de l’école. Forces et faiblesses de l’évaluation du système éducatif en France [Електронний ресурс] / C. Pair Octobre 2001. − 60 p. − Режим доступу : http://cisad.adc.education.fr/hcee/ documents/pairdef.doc.
Perrenoud Ph. L’évaluation des élèves. De la fabrication de l’excellence à la régulation des apprentissages. / Ph. Perrenoud. – Paris : De Boeck Universté, 1998. – 219 p.
Perrenoud Ph. Touche pas à mon évaluation ! / Ph. Perrenoud // L’évaluation des élèves. De la fabrication de l’excellence à la régulation des apprentissages / Ph. Perrenoud. – Bruxelles : De Boeck, 1998. – Chapitre 9. – Р. 169–186.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Ольга Пермякова
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.