Професійна Я-концепція вчителя в ретроспективі творчої спадщини Томаса Гордона (1918 – 2002)

Authors

  • Світлана Ісаєва Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Україна,

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.2-3.2014.50423

Keywords:

Томас Гордон, ретроспектива творчої спадщини, я-концепція вчителя.

Abstract

В статті здійснено аналіз філософської, психологічної та педагогічної літератури, завдяки чому підтверджено пошуки вітчизняними і зарубіжними науковцями нових умов і механізмів виховання вчителем підростаючого покоління. Досліджено діяльність видатного американського вченого, педагога- реформатора, психолога, засновника асоціації «Гордон трейнінг інтерне­шенел» Томаса Гордона. Подано інформацію про його життя. Особлива увага приділяється професійній я-концепції вчителя в ретроспективі творчої спадщини Томаса Гордона. Називаються якості, якими, на думку Томаса Гордона, повинен володіти вчитель: толерантність, здатність на співчуття, вміння нейтралізувати негативну поведінку учнів, вміння навчити учнів самостійно вирішувати свої проблеми.

В статье подчеркивается необходимость и важность педагогической профессии. Огромное значение уделяется необходимости корректного обучения будущих педагогов. Подчеркивается роль педагога как посредника между детьми и системой идей и традиций человечества. Актуальность данной статьи обуславливается определенными заданиями, которые выставляются перед педагогами. Большое значение уделяется умению эффективно общаться. Осуществляется анализ философской, психологической и педагогической литературы, благодаря чему подтверждаются поиски отечественными и зарубежными учеными новых условий и механизмов воспитания учителем подростающего поколения. Исследуется деятельность выдающегося американского ученого, педагога-реформатора, психолога, основателя ассоциации «Гордон трейнинг интернешенел», Томаса Гордона. Кратко предоставляется информация о его жизни. Особенное внимание уделяется профессиональной я-концепции учителя в ретроспективе творческого наследия Томаса Гордона. Называются качества, которыми, с точки зрения Томаса Гордона, должен владеть учитель: толерантность, способность сочувствовать, умение нейтрализовать негативное поведение учеников, умение научить учеников самостоятельно решать свои проблемы.

Significance and necessity of pedagogical profession is highlighted in the article. Great importance is attached to correct training of future teachers. The role of a teacher as a mediator between children and the system of ideas and humanity traditions is underlined. Topicality of the article is conditioned by some tasks which are put before teachers. Great importance is also given to the ability of effective communication. Analysis of philosophical, psychological and pedagogical literature is fulfilled. Thanks to it the home and foreign scientists’ searches of new conditions and mechanisms of younger generation upbringing by a teacher are confirmed. Activity of Thomas Gordon, a prominent American scientist, a teacher-reformer, a psychologist, the founder of association «Gordon Training International», is studied. Information about his life is given briefly. Special attention is devoted to the professional I-conception of a teacher in the retrospective of creative heritage of Thomas Gordon. According to Thomas Gordon’s point of view, human qualities, such as tolerance, ability to sympathize, capacity to neutralize negative behavior of pupils, capacity to teach pupils to solve their problems independently, should be owned by a teacher and are emphasized in the article.

Author Biography

Світлана Ісаєва, Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Україна

здобувач кафедри педагогіки, Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Україна

References

Gordon Thomas. P.E.T. Parent effectiveness training. – A Plume Book, 1975, 335 pp.

Gordon Th. T.E.T. Teacher effectiveness training. / Th. Gordon. – New York : Three Rivers Press, 2003. – 365 p.

Бутенко Н. Ю. Комунікативна майстерність викладача : навч. посіб. / Н. Ю. Бутенко. – К. : КНЕУ, 2005. – 336 с.

Волкова Н. П. Педагогічні комунікації : навч. посіб. / Н. П. Волкова. – Дніпропетровськ : РВВ ДНУ, 2002. – 90 с.

Данилова Г. Професіоналізм педагога на порозі третього тисячоліття / Г. Данилова // Освітянські відомості : науково-методичний журнал. – № 4. – 2002. – С. 2–4.

Кремень В. Філософія освіти ХХI століття / В. Кремень // Шлях освіти. – № 2. – 2003. – С. 2–5.

Ягупов В. В. Педагогіка : навч. посіб. / В. В. Ягупов. – К. : Либідь, 2003. – 560 с.

Glasser W. The Quality School: Managing Students Without Coercion / W. Glasser. – Harper and Row, 1990. – 171 p.

Rogers, Carl. Client-centered Therapy: Its Current Practice, Implications and Theory. – London : Constable, 1951.

Великие психологи / отв. редактор И. Полонская. – Серия «Исторические силуэты». – Ростов-на-Дону : Феникс, 2000. – 576 с.

Tauber R. Classroom Management: Sound Theory and Effective Practice / R. Tauber. – Westport, Conn.: Bergin & Garvey, 1999. – 339 p.

http://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Gordon_(psychologist)

Published

2014-07-01

How to Cite

Ісаєва, С. (2014). Професійна Я-концепція вчителя в ретроспективі творчої спадщини Томаса Гордона (1918 – 2002). Studies in Comparative Education, (2-3). https://doi.org/10.31499/2306-5532.2-3.2014.50423

Issue

Section

PEDAGOGICNYI PERSONAL