Професійна Я-концепція вчителя в ретроспективі творчої спадщини Томаса Гордона (1918 – 2002)
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.2-3.2014.50423Keywords:
Томас Гордон, ретроспектива творчої спадщини, я-концепція вчителя.Abstract
В статті здійснено аналіз філософської, психологічної та педагогічної літератури, завдяки чому підтверджено пошуки вітчизняними і зарубіжними науковцями нових умов і механізмів виховання вчителем підростаючого покоління. Досліджено діяльність видатного американського вченого, педагога- реформатора, психолога, засновника асоціації «Гордон трейнінг інтернешенел» Томаса Гордона. Подано інформацію про його життя. Особлива увага приділяється професійній я-концепції вчителя в ретроспективі творчої спадщини Томаса Гордона. Називаються якості, якими, на думку Томаса Гордона, повинен володіти вчитель: толерантність, здатність на співчуття, вміння нейтралізувати негативну поведінку учнів, вміння навчити учнів самостійно вирішувати свої проблеми.
В статье подчеркивается необходимость и важность педагогической профессии. Огромное значение уделяется необходимости корректного обучения будущих педагогов. Подчеркивается роль педагога как посредника между детьми и системой идей и традиций человечества. Актуальность данной статьи обуславливается определенными заданиями, которые выставляются перед педагогами. Большое значение уделяется умению эффективно общаться. Осуществляется анализ философской, психологической и педагогической литературы, благодаря чему подтверждаются поиски отечественными и зарубежными учеными новых условий и механизмов воспитания учителем подростающего поколения. Исследуется деятельность выдающегося американского ученого, педагога-реформатора, психолога, основателя ассоциации «Гордон трейнинг интернешенел», Томаса Гордона. Кратко предоставляется информация о его жизни. Особенное внимание уделяется профессиональной я-концепции учителя в ретроспективе творческого наследия Томаса Гордона. Называются качества, которыми, с точки зрения Томаса Гордона, должен владеть учитель: толерантность, способность сочувствовать, умение нейтрализовать негативное поведение учеников, умение научить учеников самостоятельно решать свои проблемы.
Significance and necessity of pedagogical profession is highlighted in the article. Great importance is attached to correct training of future teachers. The role of a teacher as a mediator between children and the system of ideas and humanity traditions is underlined. Topicality of the article is conditioned by some tasks which are put before teachers. Great importance is also given to the ability of effective communication. Analysis of philosophical, psychological and pedagogical literature is fulfilled. Thanks to it the home and foreign scientists’ searches of new conditions and mechanisms of younger generation upbringing by a teacher are confirmed. Activity of Thomas Gordon, a prominent American scientist, a teacher-reformer, a psychologist, the founder of association «Gordon Training International», is studied. Information about his life is given briefly. Special attention is devoted to the professional I-conception of a teacher in the retrospective of creative heritage of Thomas Gordon. According to Thomas Gordon’s point of view, human qualities, such as tolerance, ability to sympathize, capacity to neutralize negative behavior of pupils, capacity to teach pupils to solve their problems independently, should be owned by a teacher and are emphasized in the article.
References
Gordon Thomas. P.E.T. Parent effectiveness training. – A Plume Book, 1975, 335 pp.
Gordon Th. T.E.T. Teacher effectiveness training. / Th. Gordon. – New York : Three Rivers Press, 2003. – 365 p.
Бутенко Н. Ю. Комунікативна майстерність викладача : навч. посіб. / Н. Ю. Бутенко. – К. : КНЕУ, 2005. – 336 с.
Волкова Н. П. Педагогічні комунікації : навч. посіб. / Н. П. Волкова. – Дніпропетровськ : РВВ ДНУ, 2002. – 90 с.
Данилова Г. Професіоналізм педагога на порозі третього тисячоліття / Г. Данилова // Освітянські відомості : науково-методичний журнал. – № 4. – 2002. – С. 2–4.
Кремень В. Філософія освіти ХХI століття / В. Кремень // Шлях освіти. – № 2. – 2003. – С. 2–5.
Ягупов В. В. Педагогіка : навч. посіб. / В. В. Ягупов. – К. : Либідь, 2003. – 560 с.
Glasser W. The Quality School: Managing Students Without Coercion / W. Glasser. – Harper and Row, 1990. – 171 p.
Rogers, Carl. Client-centered Therapy: Its Current Practice, Implications and Theory. – London : Constable, 1951.
Великие психологи / отв. редактор И. Полонская. – Серия «Исторические силуэты». – Ростов-на-Дону : Феникс, 2000. – 576 с.
Tauber R. Classroom Management: Sound Theory and Effective Practice / R. Tauber. – Westport, Conn.: Bergin & Garvey, 1999. – 339 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Світлана Ісаєва
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.