Періоди розвитку польської іншомовної освіти

Authors

  • Людмила Загоруйко Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна,

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.4.2014.50660

Keywords:

іншомовна освіта, періодизація, іншомовна підготовка, вищі заклади освіти, мовні групи викладачів, Польща.

Abstract

У статті охарактеризовано розвиток польської іншомовної освіти в контексті реформування галузі навчання іноземних мов у Західній Європі. Іншомовна освіта розглядається в часово-просторовому вимірі, що синхронізується з розвитком польського суспільства. Першим періодом розвитку іншомовної освіти у Польщі автор виділила 1950–1980-ті роки – період організаційного становлення. Аналізуючи певні політичні трансформації, що зумовили потребу в докорінних змінах польської вищої системи освіти, у тому числі й іншомовної підготовки, автор виділила другий період періодизації – період європейського спрямування (1989–2004).

В статье охарактеризовано развитие польского иноязычного образования в контексте реформирования области обучения иностранным языкам в Западной Европе. Иноязычное образование рассматривается в временно-пространственном измерении, что синхронизируется с развитием польского общества. Первым периодом развития иноязычного образования в Польше автор выделила 1950-1980-е годы - период организационного становления. Анализируя определенные политические трансформации, обусловили потребность в коренных изменениях польской высшей системы образования, в том числе и иноязычной подготовки, автор выделила второй период периодизации - период европейского направления (1989-2004).

The article describes the development of Polish foreign language education in the context of teaching foreign languages reforming in Western Europe. Foreign language education is seen in a time-spatial dimension that is synchronized with the development of Polish society. This shows that any component of the educational system in the country is covered in the national context of a historical time period and in certain social and political conditions. So, in the early postwar years, there is a serious conflict between the new post-war requirements for teaching foreign languages and obsolete pre-war model of learning. The authors identified the first period of foreign language education in Poland (1950–1980) as the period of organizational development. In this period the main step in developing foreign language education was in 1976 where the Council of the European Community Ministers had adopted the first joint program of educational activities.

That Programe provided the following statements:

1) the creation of favorable conditions for general and vocational education of immigrants and their children;

2) the collection and dissemination of information on European education systems;

3) the load of documents and statistics;

4) cooperation in the field of higher education;

5) development of teaching foreign languages;

6) equal access to all levels of education.

Different political transformation in that period necessitated a radical change of Polish higher education system, including foreign language training, and marked the beginning of the second period of our periodization - European orientation (1989-2004).

Author Biography

Людмила Загоруйко, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри іноземних мов, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна

References

Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання. Відділ сучасних мов. Страсбург. – К.: Ленвіт, 2003. – 261 с.

Першукова О. Етапи розвитку соціокультурного компонента змісту навчання іноземної мови в європейській освіті / Оксана Першукова // Іноземні мови в навчальних закладах. – 2008. – № 1. – С. 60–68.

Dekret o organizacji nauki i szkolnictwa wyższego. Dz. В. Nr 66 poz. 415 z 1947 r.

Przemianach w edukacji. – Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE w Rzeszowie, 1998. – T. I. – 317 s.

Wroczyński R. Dzieje oświaty polskiej z języków obcych 1795–1955 / R. Wroczyński. – Warszawa, 1980. – 136 s.

Adamiak T. Funkcje i efekty kształcenia językόw obcych (na przykładzie wyższych uczelni technicznych) / Teresa Adamiak. – Poznań: Państwowe wydaw. naukowe, 2004. – 142 s.

Sołtyska D. Methodology of English Language Courses for Construction Engineers and Managers in Poland and Portugal / Danuta Sołtyska, Andrew Minasowicz, Paul Nowak // Studies About Languages. – 2004. – № 5. – P. 16–23.

Anisimowicz B. Nauczanie języków obcych w XX wieku / Barbara Anisimowicz. – Warszawa. – 2000. – 143 s.

Ustawa z dnia 5 listopada 1958 r. «O szkołach wyższych». – Dziennik Ustaw. – Nr 68 Poz. 336. – Warszawa, 1958. – S. 859–872.

Program działania na rzecz współpracy w dziedzinie kształcenia z 1976 r. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://leksykony.interia.pl. – Назва з титул. екрана.

Zarębska I. Jezyki obce w wyższych szkołach po Drugej Wojnie Światowej / I. Zarębska // Języki Obce. – 2008. – № 4. – S. 57–67.

Cieckowski Z. Integracja europejska z historycznej perspektywy / Zbigniew Cieckowski // Dzis. – 2003. – № 7. – S. 12.

Romańczyk J. Proces Boloński / Joanna Romańczyk. – Warszawa, 2009. – 274 s. – S. 130.

Program działania na rzecz współpracy w dziedzinie kształcenia z 1976 r. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://leksykony.interia.pl. – Назва з титул. екрана.

Published

2014-12-01

How to Cite

Загоруйко, Л. (2014). Періоди розвитку польської іншомовної освіти. Studies in Comparative Education, (4). https://doi.org/10.31499/2306-5532.4.2014.50660

Issue

Section

ISTORIYA TA METODOLOGIYA PORIVNIALNYH DOSLIDZHEN