Підтримка дітей з особливими потребами в освітніх закладах США (кінець XІX – початок ХХ століття)
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.4.2014.50663Keywords:
підтримка, діти з особливими потребами, програми, проекти, підходи, освітні заклади.Abstract
У статті описано історію формування підтримки дітей з особливими потребами в освітніх закладах США (кінець ХІХ- початок ХХ століття). Розглянуто перші організації та установи, які виховували дітей з обмеженими можливостями. Значну увагу приділено основним підходам до підтримки осіб з особливими потребами в освітніх закладах, таких як: розширення доступу до освіти, основний напрям і включення. Подано характеристику освітніх проектів та програм, до яких залучені діти з особливими потребами. З‘ясовано кінцеву мету навчання і виховання дітей з особливими потребами в США, яка полягає у виробленні навичок, які дали б змогу дитині досягти самостійності.
В статье описана история формирования поддержки детей с особыми потребностями в образовательных заведениях США (конец ХIХ- начало ХХ века). Рассмотрены первые организации и учреждения, которые воспитывали детей с ограниченными возможностями. Значительное внимание уделяется основным подходам поддержки лиц с особыми потребностями в образовательных заведениях такие как: расширение доступа к образованию, основное направление и включение. Охарактеризованы образовательные проекты и программы, к которым привлечены дети с особенными потребностями. Выяснена конечная цель воспитания детей с особыми потребностями в США, которая заключается в выработке навыков, которые дают ребенку возможность существовать самостоятельно.
The article depicts children with special needs support in educative establishments in the USA (the end of 20th – early 20th centuries). The first organizations and establishments where the children with special needs could get education are shown in the article.
The author mentions about first schools which were build for the blind and deaf people in the USA. Students in those schools were isolated and studied with the help of special programs which were worked out for the separate groups of invalids. The alternative system of communication was used at such schools (f.e. fingers and signs languages). Since the second half of XIX century, pedagogical direction of support for children with the special needs became basic.
The first educational establishments at the beginning of XX century for children with the special needs were refuges and boarding-schools. Establishments of the first and second direction served mainly for children with problems in development, and establishments of pedagogical direction - for children with the easy forms of backwardness.
The main consideration is paid to the approaches which support people with special needs. They are: widening participation, mainstreaming, inclusion. The first two approaches give children the opportunity to communicate with peers and broad social contact while the third approach - inclusion reduces social stigmas and improves academic achievement for students with special needs. Besides, the educative projects and programs for children with special needs are characterized here. The main educative goal which helps the child with special needs to be independent was found in the article.
References
Жуковський В. М. Морально-етичне виховання в американській школі (30-і роки ХІХ ст. – 90-і роки ХХ ст.): дис. … докт. пед. наук: 13.00.01/ В. М. Жуковський – К., 2004. – 625 с.
Малькова З. А. Тринадцать лет спустя: американская школа-96 // Педагогика. – 1996. – № 5. – С. 102–110.
Методичні рекомендації щодо удосконалення утримання та виховання дітей у дитячих інтернатних закладах на принципах, що базуються на Конвенції 00Н про права дитини / авт.-упоряд. Л. С. Волинець [та ін.] ; голова ред. кол. В. Т. Биковський ; Український ін-т соціальних досліджень. – К.: Студцентр, 1998. –192 с.
Соціальні особливості навчання та виховання дітей-інвалідів // Вінницький міський центр соціальної служби для молоді. – Вінниця, 2001.
Хатем Абдеен. Система помощи детям с ограниченными возможностями здоровья в Иордании (Медико-психолого-педагогическая модель): дис. … канд. пед. наук: 13.00.03 / Хатем Абдеен. – Москва, 2003. – 147 c.
Ярская-Смирнова Е. Р. Инклюзивное образование детей-инвалидов / Ярская-Смирнова Е. Р., Лошакова И. И. // СОЦИС. – 2003. – № 5. – С. 100–106.
Lickona, T. The Return of Character Education / Lickona, T. // Educational Leadership. – 1993. – Nov. – V.51. – № 3. – P. 6–11.
Litwak, E. A balance theory of coordination between bureaucratic organizations and community primary groups / E. Litwak, & Н. Meyer // Administrative Science Quarterly. – 1966. – № 11. – P. 31–58.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Роман Безлюдний, Віта Безлюдний
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.