Підготовка вчителів до навчання іноземних мов молодших школярів: з досвіду країн Європейського Союзу
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.4.2014.50664Keywords:
іншомовна освіта, молодші школярі, вчитель початкової школи, вчитель іноземної мови, професійна підготовка, зміст навчання, країни Європейського Союзу.Abstract
У статті проаналізовані організаційний та змістовий аспекти процесу підготовки вчителів до навчання іноземних мов молодших школярів у країнах ЄС. Обґрунтовано актуальність вивчення, узагальнення та систематизації зарубіжного досвіду у підготовці вчителів початкової школи до навчання іноземних мов, що зумовлено державним регулюванням у галузі ранньої іншомовної освіти в Україні. Акцентовано увагу на двофазовості професійної підготовки, диверсифікації фахівців, долучених до навчання іноземних мов молодших школярів, диференціації обсягу лінгводидактичної та психолого-педагогічної підготовки для вчителів початкової школи (generalist teacher), вчителів-предметників (semi-specialist) та вчителів іноземної мови.
Автором проанализированы организационный и содержательный аспекты процесса подготовки учителей к обучению иностранным языкам младших школьников в странах ЕС. Обоснована актуальность изучения, обобщения и систематизации зарубежного опыта подготовки учителей начальной школы к обучению иностранным языкам, обусловленных государственным регулированием отрасли раннего иноязычного образования в Украине. Акцентировано внимание на этапности профессиональной подготовки, диверсификации специалистов, допущенных к обучению иностранным языкам младших школьников, дифференциации объема лингводидактической и психолого-педагогической подготовки для учителей начальной школы, учителей –предметников и учителей иностранных языков.
The problem of improving the professional training quality of the modern elementary school teacher and a radical revision of approaches to its organization acquires special urgency nowadays in Ukraine. One of the modernization priority directions of the elementary school teachers' system training is the mastering of foreign languages for professional use in future educational activities. State regulation in the field of general primary education in regard to the primary school pupils foreign languages compulsory teaching (from 1st grade), regardless of the educational institution type, stipulates the searching effective ways of future primary school teachers' foreign language training optimization. The problem of researching the process of teachers’ training to elementary school students’ foreign languages teaching in the EU with the aim of implementing the best practices in the educational system of Ukraine are described in the article, as well as identified the specific features of the primary school teachers' professional training organization in the European educational space.
The author has analyzed the organizational and content aspects of the process of teachers training to elementary school students’ foreign languages teaching in the EU. The relevance of studying, summarizing and systematizing of international experience in the sphere of primary school teachers training to foreign languages teaching, due to the state regulation of early foreign language education sector in Ukraine is substantiated. The attention is focused on the system of two stages training, diversification of specialists, which attached to primary school children foreign languages teaching, the volume differentiation of linguodidactic, psychological and pedagogical training for elementary school teachers (generalist teacher), subject teachers (semi-specialist) and foreign languages teachers.
The analysis of characteristics of the organizational and substantive aspects of teachers` professional training to elementary school students’ foreign languages teaching allowed to identify some general tendencies for the most of the EU countries, namely:
1. The necessity of obtaining of higher pedagogical education for future elementary school teachers (the system «bachelor-master»).
2. Two stages of teacher training (theoretical and practical stages, integrated and consistent learning model).
3. Specialists diversification of different pedagogical qualifications, who attached to elementary school students’ foreign languages teaching (generalist teacher, language specialist, semi - specialist).
4. Content differentiation of linguo-didactics and psycho-pedagogical training for elementary school teachers (generalist teacher), teachers of definite knowledge brunch (semi-specialist) and foreign languages teachers (language specialist).
5. Creating partnerships «University-School» with the aim of improving the quality of future teachers' professional skills formation.
References
Стратегія інтеграції України до Європейського Союзу. Затверджена Указом Президента України від 11 червня 1998 року № 615/98 про затвердження Стратегії iнтеграцiї України до Європейського Союзу (із змінами, внесеними Указом Президента України від 12 квітня 2000 року № 587/2000 про внесення змін до деяких указів Президента України та Указом Президента України від 11 січня 2001 року № 8/2001 про внесення змін до Указу Президента України від 11 червня 1998 року N 615). [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://www.mfa.gov.ua.
Локшина О. Трансформація змісту шкільної освіти в країнах Європейського Союзу / Олена Локшина // Порівняльно-педагогічні студії. — 2009. —№ 1. — С. 84–92.
Пуховська Л. Європейський вимір шкільної й педагогічної освіти: етапи розвитку / Л. Пуховська // Післядипломна освіта в Україні. — 2008. —№ 2. — С. 80–82.
Сбруєва А. А. Тенденції розвитку європейського простору педагогічної освіти в умовах побудови суспільства знань / Сбруєва А. А. // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. – 2008. – № 37. – С. 38–42.
Allen, H. W., & Negueruela-Azarola, E. (2010).The professional development of future professors of foreign languages: Looking back, looking forward. Modern Language Journal, 94(3), 377–395.
Hudson, B. and Zgaga, P. (eds.) (2008). Teacher education policy in Europe. A voice of higher education institutions. (Monographs on Journal of research in teacher education). Umeå: University of Umeå, Faculty of Teacher Education; Ljubljana: University of Ljubljana, Faculty of Education, Centre for Educational Policy Studies.
Key data on Teaching language at School in Europe –2012 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/key_data_series/143EN.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Ольга Котенко
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.