Когнітивно-конативний аспект грамотності як комплексного педагогічного феномена в складі гуманітарної культури студентів у США

Authors

  • Світлана Федоренко Національний технічний університет України «КПІ»,Україна,

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.4.2014.50666

Keywords:

грамотність, мультимодальна грамотність, візуальна грамотність, медіаграмотність, інформаційна грамотність, культурна грамотність, міжкультурна компетентність, культурний інтелект.

Abstract

У статті визначено загальне поняття «грамотності» з точки зору американської педагогічної науки. Висвітлено особливості комплексної мультимодальної грамотності на основі принципів візуальної, інформаційної, мультикультурної та медіа грамотностей. Проаналізовано сутність мультикультурної грамотності як синтезу культурної та міжкультурної грамотностей. Встановлено, що, формуючи єдиний комунікативний простір культури, цей синтез сприяє успішній соціокультурній активності особистості. Обґрунтовано вплив зазначених грамотностей на розвиток гуманітарної культури студентів у вищій школі США.

В статье определено общее понятие «грамотности» с точки зрения американской педагогической науки. Освещены особенности комплексной мультимодальной грамотности на основе принципов визуальной, информационной, мультикультурной и медиа грамотности. Проанализировано сущность мультикультурной грамотности как синтеза культурной и межкультурной грамотностей. Установлено, что, формируя единое коммуникативное пространство культуры, этот синтез способствует успешной социокультурной активности личности. Обосновано влияние указанных грамотностей на развитие гуманитарной культуры студентов в высшей школе США.

This paper presents the general notion of literacy in terms of American higher education. As the up-to-day world becomes increasingly interdependent and pluralist, the human community as a whole requires new understandings, attitudes and a new knowledge. Literacy as a broad, multidimensional set of competencies, attitudes and identities enabling effective engagement in the society is considered. The author dwells on the literacy as cultural software, a set of operating rules for how to solve problems, relate to others and survive in different social settings.

The foundation for multimodal literacy through a theoretical and applied framework of the principles of visual, media, information and multicultural literacy are highlighted. The author emphasizes that successful activity in a world of multimodal information requires fluency in a broad range of literacies to consume and create texts in visual, audio, and written formats, to evaluate messages in a variety of mediums, and to gain sociocultural awareness and the ability to communicate and live in a diverse global society. The impact of multicultural literacy as a synthesis of cultural and intercultural literacies on the shaping of a liberal culture of students in the USA higher school is highlighted. Cultural literacy refers to the concept that citizens in a democracy should possess a common body of knowledge that allows them to communicate effectively, govern themselves, and share in their society’s rewards. It includes cultural competence but adds to it the ability to critically reflect on, and if necessary bring about change in, one’s own culture. Intercultural literacy or similar terms such as ‘intercultural competence’ or ‘intercultural awareness’, in its turn, presupposes a two-way, mutually enriching engagement between cultures. This type of literacy provides the understanding necessary for successful living and working in a cross-cultural or pluralist setting.

Author Biography

Світлана Федоренко, Національний технічний університет України «КПІ»,Україна

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри теорії, практики та перекладу англійської мови, Національний технічний університет України «КПІ»,Україна

References

Ang S. Handbook of Cultural Intelligence: Theory, Measurement, and Applications / Soon Ang, Linn Van Dyne. – N. Y.: M. E. Sharpe, 2008. – 432 p.

Aronowitz S. Postmodern Education: Politics, Culture, and Social Criticism / Stanley Aronowitz, Henry A. Giroux. – Minneapolis MN : University of Minnesota Press, 1991. –216 p.

Cordes S. Broad Horizons: The Role of Multimodal Literacy in 21st Century Library Instruction / Sean Cordes // World Library and Information Congress: 75th IFLA General Conference and Assembly «Libraries create futures : Building on cultural heritage» (23-27 August 2009, Milan, Italy) [Electronic resource]. – Mode of access : http://conference.ifla.org/past-wlic/2009/94-cordes-en.pdf

Earley P. С. Cultural Intelligence. Individual Interactions Across Cultures / P. Christopher Earley & Soon Ang. – Palo Alto, CA : Stanford, 2003. –379 p.

Education for All Global Monitoring Report 2006: Literacy for Life [Electronic resource]. – Mode of access : http://www.uis.unesco.org/Library/Documents/gmr06-en.pdf

Fantini A. Language: an essential component of intercultural communicative competence / Alvino Fantini // The Routledge Handbook of Language and Intercultural Communication: [Ed. Jane Jackson]. – London & New York: Routledge. – P. 263–278.

Freire P. The Adult Literacy Process as Cultural Action for Freedom / Paulo Freire // Harvard Educational Review. – 1970. – Vol. 40. – № 2. – P. 205–225.

Hirsch E. D., Jr. Cultural literacy. What every American needs know / E. D. Hirsch, Jr. – N. Y., 1988. – 253 p.

Livermore D. Leading with Cultural Intelligence: The New Secret to Success / David Livermore. – N. Y.: AMACOM, 2009. – 240 p.

McLaren P. Life in Schools: An Introduction to Critical Pedagogy in the Foundations of Education / Peter McLaren. – Boston, MA: Pearson Allyn & Bacon, 2006. – 352 p.

Peterson B. Cultural intelligence: A guide to working with people from other cultures / Brooks Peterson. – Yarmouth, ME: Intercultural Press, 2004. – 240 р.

Seelye H. N. Teaching culture: strategies for intercultural communication / H. Ned Seelye. – Lincolnwood, IL: National Textbook Company, 1993. – 336 p.

Smith R. A. General Knowledge and Arts Education: An Interpretation of E. D. Hirsch’s Cultural Literacy / Ralph Alexander Smith. – University of Illinois Press, 1994. – 215 р.

Published

2014-12-01

How to Cite

Федоренко, С. (2014). Когнітивно-конативний аспект грамотності як комплексного педагогічного феномена в складі гуманітарної культури студентів у США. Studies in Comparative Education, (4). https://doi.org/10.31499/2306-5532.4.2014.50666

Issue

Section

PEDAGOGICHNA TEORIYA I PRAKTYKA