Підготовка бакалаврів германської філології в системі університетської освіти Великої Британії: досвід Оксфордського університету

Authors

  • Наталя Колесниченко Одеський національний університет імені І.І.Мечникова, Україна,

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.4.2014.50667

Keywords:

університет, університетська освіта Великої Британії, професійна підготовка, бакалаврат, бакалаври германської філології, освітньо-професійна програма, кредитно-модульна технологія навчання.

Abstract

Стаття присвячена висвітленню сучасного стану професійної підготовки бакалаврів романо-германської філології в системі університетської освіти Великої Британії в умовах розвитку єдиного європейського освітнього середовища. Особливу увагу приділено аналізу змісту й способів організації навчально-пізнавальної діяльності бакалаврів з англійської філології в Оксфордському університеті. Продемонстровано вимоги освітньо-професійних програм до підготовки бакалаврів-філологів в умовах впровадження кредитно-модульної технології навчання.

Статья посвящена анализу современного состояния профессиональной подготовки бакалавров германской филологии в системе университетского образования Великобритании в условиях развития единого европейского образовательного пространства. Осообе внимание уделяется анализу специфики содержания и способов организации учебно-познавательной деятельности бакалавров германской филологии в Оксфордском университете. Продемонстрированы основные требования образовательно-профессиональных программ к подготовке бакалавров-филологов в условиях реализации кредитно-модульной технологии обучения.

The article focuses on the analysis of the current status of professional training of bachelors of Romance-Germanic Philology in the system of Higher education in Great Britain within the scope of European Higher Education Area. Special attention is paid to identifying the specifics of the content and the methods of professional training/learning and self-study activities of bachelors of Romance-Germanic Philology at the University of Oxford.

The basic requirements for educational and professional training curricula of bachelors of Romance-Germanic Philology in the context of credit educational technology have been analyzed. It is specified in particular that teaching at the Faculty of English Language and Literature at Oxford University is conducted by means of Faculty lectures and other types of classes (seminars, tutorials, group discussions). The general lectures and classes offer instruction in and demonstrations of the application of critical method to literary materials. Seminars offer opportunities for group analysis and discussion of a specific literary or linguistic subject area. Group discussions address contextual or textual issues and encourage assimilation of material and oral analysis and exposition. Tutorials focus on the analysis of written essays.

In general all types of classes require that future bachelors of Romance-Germanic Philology take active participation in the discussions of the specified issues, in-depth analysis and constant reading of English and foreign literature from a very wide range of historical periods and in most recognised literary genres. Formally, aspects of the required knowledge and understanding are tested through written University examinations. Extensive preparation for the organisation and communication of such knowledge and understanding is provided by highly personalised formative assessment offered in weekly tutorials and by practice examinations set by tutors. Besides there is also a regime of termly report writing by the bachelors of Romance-Germanic Philology that offers regular valuable feedback and formative assessment of their subject and professional competence.

Author Biography

Наталя Колесниченко, Одеський національний університет імені І.І.Мечникова, Україна

кандидат філологічних наук, доцент, Одеський національний університет імені І.І.Мечникова, Україна

References

Парінов А. В. Реформа вищої педагогічної освіти в Англії: передумови і тенденції розвитку (кінець 80–х – початок 90-х років ХХ століття): дис. … канд. пед. наук: 13.00.04 / А. В. Парінов. – К., 1995. – 240 с.

Саргсян А. Л. Реформування системи вищої освіти Великобританії в кінці ХХ – на початку ХХІ століття: дис. … канд.. пед. наук: 13.00.01 / Асмик Людвигoвна Саргсян. – Луганськ, 2009. – 182 с.

Spees E. R. Higher Education: an arena of conflicting philosophies / E. R. Spees. – New York, Bern, Frak-furt am Main, Paris, Lang. – 1989. – 321 р.

The Scene of Oxford. – L.: London Press, 2010. – 105 p.

Офіційний сайт Оксфордського університету – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ox.ac.uk

Офіційний сайт факультету англійської мови та літератури Оксфордського університету. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.english.ox.ac.uk

Published

2014-12-01

How to Cite

Колесниченко, Н. (2014). Підготовка бакалаврів германської філології в системі університетської освіти Великої Британії: досвід Оксфордського університету. Studies in Comparative Education, (4). https://doi.org/10.31499/2306-5532.4.2014.50667

Issue

Section

PEDAGOGICHNA TEORIYA I PRAKTYKA