Розвиток системи підготовки вчителів у Іспанії (ІІ пол. ХХ – поч. ХХІ століття)

Authors

  • Ганна Кузьменко Київський національний лінгвістичний університет, Україна,

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.4.2014.50669

Keywords:

підготовка вчителів, педагогічні кадри, освітні реформи, європейські тенденції освіти.

Abstract

У статті йдеться про реформи, які відбулися в підготовці вчителів в Іспанії протягом 1961–2011 років, які розглядаються в контексті реформ, реалізованих в європейських країнах. Проаналізовані основні зміни у підготовці педагогічних кадрів впродовж трьох основних етапів: 60-ті, 70-ті та 80-ті роки, що збігаються з періодом, який поклав кінець подвійній моделі педагогічної освіти та дав змогу долучити навчання в педагогічних училищах до університетів; 90-ті роки з реформами, що проводились під девізом поліпшення якості освіти; та зміни, що відбуваються у поточному десятилітті.

В статье идет речь о реформах, которые произошли в подготовке учителей в Испании в течение 1961-2011 годов, которые рассматриваются в контексте реформ, реализованных в европейских странах. Анализируются основные изменения в подготовке педагогических кадров в течение трех основных этапов: 60-е, 70-е и 80-е годы, совпадающие с периодом, который положил конец двойной модели педагогического образования и позволил приобщить обучение в педагогических училищах к университету; 90-е годы с реформами, которые проводились под девизом улучшения качества образования; и изменения, происходящие в текущем десятилетии.

The increasing integration processes actualized scientific cooperation between European countries, proclaiming the need to prepare a new generation of professionals and to improve their skills. The study of the experience of Spain on this issue was carried out gathering the information from literature, mainly the works of the scientists of Spain.

The objective of this article is to carry out a review of the reforms that have taken place in teacher education in Spain from 1961 to 2011, in line with those of other European countries. With this aim, the main changes of teacher education are analyzed in three periods: the first one takes into consideration 60’s, 70’s and 80’s, when the break of dual model in teacher education and the incorporation of teacher training to the University took place; the second one 90’s, with the reforms aimed to improve education quality; and the third one the changes of present decade. From this analysis we will try to describe the recurrent dilemmas in teacher training in Spain in the last decades.

The results of the study show that the Spanish education system is experiencing in the last decades a sustained process of change that does not seem to have reached yet its final point. Moreover, it is revealed that the evolution of teacher training in Spain for the past 50 years in many ways was similar to most European countries. In the case of teachers of primary school, educational reform model followed a parallel evolution with other European educational systems, anticipating the changes that have occurred in the 70's and 80's. Contrary to the expectations, the results indicated that the situation with the preparation of secondary school teachers remained practically unchanged for almost 40 years. Before the adoption of the current reform, teachers in Spain received generally a low level of training, which contributed to the traditional division of teaching modules for teachers of preschool / primary school and teachers of secondary school. The implementing of the Master in Teacher Training of Secondary School began the process of approaching to the existing models of teacher training in other countries.

Further study is required to see the changes that occur in the system of teacher training in Spain, with the aim of further implementation of the educational experience within Ukraine.

Author Biography

Ганна Кузьменко, Київський національний лінгвістичний університет, Україна

аспірантка кафедри психології і педагогіки, Київський національний лінгвістичний університет, Україна

References

Buchberger, F. Teacher education in Europe: diversity versus uniformity. En M. Galton y B. Moon (Eds.). Handbook of Teacher Training in Europe. Issues and Trends. London: Council of Europe-David Fulton, 1994. – p. 14–50.

Buchberger, F., Campos, B. P., Kallos, D. y Stephenson, J. Green Paper on Teacher Education in Europe. Режим доступу до ресурсу: http://tntee.umu.se/publications/greenpaper/greenpaper.pdf

Carmena, G., Ariza, A. y Bujanda, E. El sistema de investigación educativa en España. Madrid: CIDE, 2000. – 204 p.

Egido, I. La profesión docente en la Unión Europea: tipologías, modelos, políticas. En M. De Puelles (coord.). Profesión y vocación docente. Presente y futuro. Madrid: Biblioteca Nueva-Escuela Julián Besteiro, 2009. – p. 201–227.

Egido, I. Teacher Training in Spain. In K. G. Karras y C. С. Wolhuter (eds.): International Handbook on Teacher Education Worldwide. Athens: Atrapos, 2010. – Vol. 1. – p. 525–542.

Eurydice (2004). La profesión docente en Europa: perfil, tendencias e intereses. Temas clave de la educación en Europa. Volumen 3. Informe IV: el atractivo de la profesión docente en el siglo XXI. Bruselas: Unidad Europea de Eurydice. Режим доступу до ресурсу: http://www.google.com.ua/ url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CB4QFjAA&url=htht%3A%2F%2Fbookshop.europa.eu%2

González Astudillo, M. T. La formación de profesores en España. Revista Diálogo Educacional, 8 (23), 2008. – p. 39–54.

Ley Orgánica 1/1990, de 1 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo (LOGSE) (BOE de 4 de octubre de 1990). Режим доступу до ресурсу: https://www.boe.es/boe/dias/1990/10/04/pdfs/ A28927-28942.pdf

Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (LOE) (BOE de 4 de mayo de 2006). Режим доступу до ресурсу: https://www.boe.es/boe/dias/2006/05/04/pdfs/A17158-17207.pdf

Molero, A. La formación del maestro español, un debate histórico permanente. Revista de Educación, no extraordinario 2000. – р. 59–82. Режим доступу до ресурсу: http://www.mecd.gob.es/dctm/revista-de-educacion/articulosre2000/re20000408522.pdf?documentId=0901e72b8125e2

Real Decreto 1457/1991, de 27 de septiembre, por el que se crean Centros y se autorizan enseñanzas en las Universidades de Alcalá de Henares, Islas Baleares, Autónoma y Complutense de Madrid, Murcia, Oviedo, Salamanca, Valladolid, Zaragoza y UNED (BOE de 12 de octubre de 1991). Режим доступу до ресурсу: http://boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-1991-24851

Published

2014-12-01

How to Cite

Кузьменко, Г. (2014). Розвиток системи підготовки вчителів у Іспанії (ІІ пол. ХХ – поч. ХХІ століття). Studies in Comparative Education, (4). https://doi.org/10.31499/2306-5532.4.2014.50669

Issue

Section

OSVITNI SYSTEMY TA INSTYTUTSIYI