Становлення британської системи підвищення кваліфікації педагогічних кадрів
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.4.2014.50681Keywords:
британська система освіти, педагогічні кадри, педагогічна освіта, підвищення кваліфікації, етапи розвитку, метод навчання, відповідність.Abstract
У статті розглянуто та проаналізовано етапи становлення британської системи підвищення кваліфікації педагогічних кадрів. Система підготовки і перепідготовки педагогічних кадрів Великої Британії набула рис структурованості, централізованості й ієрархічності. Відбулася зміна поглядів і уявлень учителів на процес навчання. Структурні реформи, які відбувалися в освіті Великої Британії з другої половини ХХ – на початку ХХІ ст., мали неперервний характер, продовжувалися протягом кількох політичних циклів, що дало змогу забезпечити їх послідовність та ефективність. Центральне місце в реформуванні британської педагогічної системи на початку ХХІ століття (етап наукового педагогічного професіоналізму) займає професіоналізація вчительських курсів. Поняття «відповідність» стало найбільш важливим поняттям у педагогічній освітній політиці.
В статье рассмотрены и проанализированы этапы становления британской системы повышения квалификации педагогических кадров. Система подготовки и переподготовки педагогических кадров Великобритании приобрела черты структурированности, централизованности и иерархичности. Произошло изменение взглядов и представлений учителей на процесс обучения. Структурные реформы, которые происходили в образовании Великобритании со второй половины ХХ – начала XXІ столетия имели непрерывный характер, продолжались в течении нескольких политических циклов, что позволило обеспечить их последовательность и эффективность. Центральное место в реформировании педагогической системы в начале ХХІ столетия (этап научного педагогического профессионализма) занимает профессионализация курсов для учителей. Понятие «соответствие» стало наиболее важным понятием в педагогической образовательной политике.
The article considers and analyzes the stages of formation of the British system of training teachers. System of training and retraining of teachers in Great Britain acquired the features of structure, centralization and hierarchy. There has been a change in attitudes and perceptions of teachers in the learning process. Structural reforms that have taken place in the formation of the UK in the second half of XX - beginning of XXI century had continuous, continued for several political cycles, thus ensuring their consistency and effectiveness. The centerpiece of the reform of the educational system in the early twenty-first century (step scientific pedagogical professionalism) takes professionalization of courses for teachers. The concept of «conformity» has become the most important concept in teaching educational policy. British system of training of teaching staff is one of the oldest in Europe. Beginning in the late nineteenth century to the present time, it evolves as a complex social organism, the key characteristics of which is the relationship between education and self-education courses, openness, democratic management, variety, flexibility, form and content of training and selection methods of professional skills by teachers.
Nowadays teacher training in Great Britain is realized at universities, polytechnics and colleges of higher education. From 1st August 1975 the system of teacher training in England is being reorganized. All higher and further education outside the universities including teacher training is being assimilated into a common system. Teacher education refers to the policies and procedures designed to equip teachers with the knowledge, attitudes, behaviors, and skills they require to perform their tasks effectively in the school and classroom. In early times, teachers were often scholars or clergymen who had no formal training in how to teach the subjects of their expertise. It was not until the emergence of pedagogy, the «art and science of teaching,» as an accepted discipline that the training of teachers was considered important.
References
Ваховський М. Л. Педагогічні ідеї Г. Манна та К. Ушинського: порівняльний аналіз: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: 13.00.01 — загальна педагогіка та історія педагогіки, Луганський національний університет імені Тараса Шевченка / Ваховський М. Л. Луганськ — 2009. — 22 с.
Гаргай В. Б. Развитие системы повышения квалификации учителей в Великобритании (конец XIX - конец XX вв.) : дисс. д-ра. пед. наук: 13.00.01 — общая педагогика и история педагогики, Новосибирск / Гаргай Виктор Богданович — 2006. — 446 с.
Мілютіна О. К. Полікультурна освіта учнів середньої загальноосвітньої школи у Великій Британії: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: 13.00.01 — загальна педагогіка та історія педагогіки, Житомирський державний університет імені Івана Франка / Мілютіна О. К. Житомир – 2008 – 24 с.
Соколова А. В. Професійна підготовка вчителя у системі педагогічної освіти Англії і Шотландії: 13.00.01 — загальна педагогіка та історія педагогіки, Південноукраїнський державний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського / Соколова А. В. Одеса — 2009. – 22 с.
Beecher D. The evaluation of teaching Эволюция обучения / Syracuse University Press London, 1989. — p. 67. – Bibliogr.: pp. 65–66.
Halstead V. Teacher Education in England: analysing change through scenario thinking Подготовка учителей в Англии: анализ изменения посредством плана действий(мышления) / European Journal of Teacher Education, Vol. 26, №. 1, 2003.
Stones E. The use of programming technique in teacher education. Использование программной техники в образовании учителя в журнале Образование для педагогов – Education for Teaching, 1966, February, p. 31–37.
The teachers encyclopedia of the theory, method, practice, history and development of education at home and abroad Энциклопедия учителей теории, метода, практики, истории и развития образования дома и за границей / ed. by Laurie A., v. 1—7, L., 1911—1912; led., V.l—4, L.,1922.
Whitty G. Making Sense of Education Policy Sage Понимание мудрости политики образования / London, 2002 — p. 240. — Bibliogr.: pp. 227—234.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Оксана Старостіна
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.