Інноваційні технології викладання іноземних мов в умовах інтернаціоналізації освітнього простору
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.4.2014.50683Keywords:
інноваційні технології у вищій школі, інформаційно-комунікаційний підхід, комунікативно-діяльнісний підхід.Abstract
У статті висвітлено особливості впровадження інноваційних технологій викладання іноземних мов в умовах інтернаціоналізації освітнього простору. Визначено розширення аудиторії за рахунок активізації впровадження інформаційних технологій. Розмежовано поняття «інформаційні технології» й «інноваційні технології». Розглянуто впровадження інноваційних технологій у двох площинах: інформаційно-комунікаційній і комунікативно-діяльнісній. Наголошено на зміні ролі вчителя, який за умов інтернаціоналізації простору іншомовної освіти стає «фасилітатором комунікації у процесі спільної діяльності».
В статье раскрыты особенности внедрения инновационных технологий преподавания иностранных языков в условиях интернационализации образовательного пространства. Определены возможности расширения аудитории за счет активизации внедрения информационных технологий. Разграничены понятия «информационные технологии» и «инновационные технологии». Внедрение инновационных технологий рассмотрено в двух плоскостях: информационно-коммуникационной и коммуникативно-деятельностной. Автор подчеркивает изменение роли учителя, который в условиях интернационализации пространства иноязычного образования становится «фасилитатором коммуникации в процессе общей деятельности».
The article deals with the peculiarities of introducing innovation technologies in EFL teaching under the conditions of internationalization of higher education. The classroom has been presented as an open system with no walls if the rapidly developing information technologies bring the English-speaking community together. Learning has been shown as the process that starts where the students are. The author has distinguished between the terms ‘information technologies’ and ‘innovation technologies’, showing that information technologies are always seen as innovations while innovations in EFL teaching and learning cannot be limited to IT.
Thus, innovations have been presented with two approaches taken into account. The first one, information communicational, deals with IT classroom applications; the second one, communicative (and task or activity based as part of it) deals with different ways used to facilitate classroom communication.
The author emphasizes the importance of changing the teacher’s role to ‘communication facilitator in cooperative activities’ which has been enforced by the challenges of internationalization of higher education.
References
Селевко, Г. К. Энциклопедия образовательных технологий: в 2 т. Т. 1 / Герман Константинович Селевко. – М.: НИИ школьных технологий, 2006. – 816 с. – (Серия «Энциклопедия образовательных технологий»).
Davison Ch. Information Technology and Innovation in Language Education / Chris Davison // Hong Kong: Hong Kong University Press, 2005. – 304 p.
Jacobs G., Farrell Th. Paradigm shift: Understanding and implementing change in second language education / George Jacobs and Thomas Farrel // TESL-EJ. – 2001. – № 5(1).
Richards J. Communicative Language Teaching Today / Jack С. Richards. – NY: Cambridge University Press, 2006. – 47 p
Rogers E. Diffusion of Innovations, 5th Edition / Everett M. Rogers. – NY: Simon and Schuster, 2003. – 576 p.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Оксана Заболотна
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.