МЕТОДОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ДОСЛІДЖЕНЬ АНГЛОМОВНИХ КОМПАРАТИВІСТІВ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2015.50995Keywords:
порівняльно-педагогічні дослідження, історія, методологія, англомовний світ.Abstract
Вагомий внесок науковців англомовного світу у розвиток методологічних засад компаративістики засвідчує актуальність їхніх праць для сучасних українських та зарубіжних освітян-міжнародників. У статті зроблено спробу огляду порівняльно-педагогічних досліджень, оприлюднених у 70-х та 80-х роках ХХ століття у різних спеціалізованих англомовних виданнях. Автор окреслює перспективи досліджень, покликаних виявити тенденції відповідних розробок в Україні.
В статье изложена попытка осуществить обзор сравнительно-педагогических трудов, опубликованых в 1976-1986 гг. в разных англоязычных изданиях. О весомом вкладе учёных англоязычного мира данного периода в развитие методологических начал отрасли свидетельствует актуальность их исследований как для современных педагогических работников стран Запада, так и для их украинских колег. Автор очерчивает перспективы сравнительно-педагогических исследований, призванных выявить тенденции развития отрасли в Украине.
The scientific works of specialized editions, published in 1976-1986 in major English-speaking countries are reviewed in the article. Their importance is traced to modern research currents in the field, both in Ukraine and abroad. The author outlines some prospects of future research, directed onto rising tendencies of Ukrainian comparative education.
The journals of any arising science has been very important for establishing the field. The editorial boards as well as the authors of these specialized periodicals are called to become generators of new tendencies and then, constantly revising them elaborate the generally recognized methodologies. It is fully illustrated in the history of the Comparative Education Review (CER) activity. Since its first decades one of the most influential journals of the field published the articles reviewing and generalizing its materials.
English-speaking materials of the professional journals and other comparative education works is not an exhausting source for analyzing the world tendencies of the field, although a small number of respective publications of 1970s and 1980s, and the fact that authors of the Review, “Compare: A Journal of Comparative Education”, “Canadian and International Education” and some other English-speaking editions gave possibilities to distinguish general tendencies of the field development with the great degree of authenticity. Therefore the retrospective analysis of Philip G. Altbach & Gail P. Kelly article “Comparative Education: Challenge and Response”(CER, Vol.30, No.1, 1986) will reflect the contents and dynamics of the world currents in the field at that time, and in many cases find the sources for issues of concern for modern comparativists both in Ukraine and abroad. In particular the issues of ‘structural functionalism’ methodology critics, gender, and units of comparison are still the subjects of numerous research of the field.
Taking into account the great volume of works of Ukrainian authors both on the topics mentioned above and others the necessity of their conclusions thorough analysis is evident to define the respective tendencies of the research in Ukraine and elaborate forecasts for the future as well.
References
Вербицька С. Освітні програми міжнародних організацій як предмет порівняльно-педагогічного дослідження / Світлана Вербицька // Порівняльно-педагогічні студії - 2010: матеріали науково-практичного семінару / За заг. ред. О. І. Локшиної та Н. І. Поліхун. – К.: «Інформаційні системи», 2010. – С. 11-13.
Лавриченко Н. Методологічні аспекти порівняльно-педагогічних досліджень / Наталія Лавриченко // Шлях освіти. – 2006. – №2. – С. 17–23.
Садова В. Концептуалізація компаративістичного підходу
в сучасних історико-педагогічних дослідженннях // Педагогічна компаративістика – 2013: трансформації в освіті зарубіжжя та український контекст: матеріали науково-практичного семінару / За заг. ред. О. І. Локшиної та Н. І. Поліхун. – К.: «Інформаційні системи», 2010. – С. 19-20.
Локшина О. Порівняльна педагогіка: здобутки двохсотлітнього розвитку та сучасні проблеми / Олена Локшина // Порівняльно-педагогічні студії. – 2010. – №3/4. – С. 6–15.
Теодорович А. Методологічні орієнтири порівняльної педагогіки / А.Теодорович // Проблеми освіти. Наук.-метод. зб. Інститут інноваційних технологій та змісту навчання МОН України. - Вип. 76, 2013. – С.35-40.
Altbach, P.G. Higher education in the Third world: themes and variations / Philip G. Altbach / Singapore: Maruzen, 1982. – 212 p.
Altbach, P.G. & Kelly G.P. Comparative Education: Challenge and Response / Philip G. Altbach, Gail P. Kelly // Comparative Education. Vol. 30, No.1. – 1986. – P. 89-107.
Goodenow R. To build a new world: toward two case studies on transfer in the 20th century / Robert Goodenow // Compare, No. 1. – 1983. – P. 43-60.
Comparative Education Review [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.journals.uchicago.edu/page/cer/brief.html
Kelly G.P. Debates and trends in comparative education / Gail P. Kelly // Emergent Issues in Education. Comparative Perspectives. Robert F. Arnove (Editor). – Albany: State University of New York Press, 1992. – P. 13-22.
Levin H.The dilemma of comprehensive secondary school reforms in Western Europe / Henry M.Levin // Comparative Education Review. No.22. – 1978. – P. 434-451.
Noah H., Eckstein M. Dependency theory in comparative education: the new simplicitude / Harold Noah, Max Eckstein // Prospects, No. 2. – 1985. – PP. 213-225.
Wolhuter C.C. Review of the Review: constructing the identity of comparative education / C.C.Wolhuter // Research in Comparative and International Education. – 2008. – Vol. 3, No.4. – P. 323-344.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Артемій Теодорович
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.