МЕТОДОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ДОСЛІДЖЕНЬ АНГЛОМОВНИХ КОМПАРАТИВІСТІВ

Authors

  • Артемій Теодорович Київська державна академя водного транспорту імені Петра Конашевича-Сагайдачного, Україна,

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2015.50995

Keywords:

порівняльно-педагогічні дослідження, історія, методологія, англомовний світ.

Abstract

Вагомий внесок науковців англомовного світу у розвиток методологічних засад компаративістики засвідчує актуальність їхніх праць  для сучасних українських та зарубіжних освітян-міжнародників. У статті зроблено спробу огляду порівняльно-педагогічних досліджень, оприлюднених у 70-х та 80-х роках ХХ століття у різних спеціалізованих англомовних виданнях.  Автор окреслює перспективи досліджень, покликаних виявити тенденції відповідних розробок в Україні.

В статье изложена попытка осуществить обзор сравнительно-педагогических трудов, опубликованых в 1976-1986 гг. в разных англоязычных изданиях. О весомом вкладе учёных англоязычного мира данного периода в развитие методологических начал отрасли свидетельствует актуальность их исследований как для современных педагогических работников стран Запада, так и для их украинских колег. Автор очерчивает перспективы сравнительно-педагогических исследований, призванных выявить тенденции развития отрасли в Украине.

The scientific works of specialized editions, published in 1976-1986 in major English-speaking countries are reviewed in the article. Their importance is traced to modern research currents in the field, both in Ukraine and abroad. The author outlines some prospects of future research, directed onto rising tendencies of Ukrainian comparative education.

The journals of any arising science has been very important for establishing the field. The editorial boards as well as the authors of these specialized periodicals are called to become generators of new tendencies and then, constantly revising them elaborate the generally recognized methodologies. It is fully illustrated in the history of the Comparative Education Review (CER) activity. Since its first decades one of the most influential journals of the field published the articles reviewing and generalizing its materials.

English-speaking materials of the professional journals and other comparative education works is not an exhausting source for analyzing the world tendencies of the field, although a small number of respective publications of 1970s and 1980s, and the fact that authors of the Review, “Compare: A Journal of Comparative Education”, “Canadian and International Education” and some other English-speaking editions gave possibilities to distinguish general tendencies of the field development with the great degree of authenticity. Therefore the retrospective analysis of Philip G. Altbach & Gail P. Kelly article “Comparative Education: Challenge and Response”(CER, Vol.30, No.1, 1986) will reflect the contents and dynamics of the world currents in the field at that time, and in many cases find the sources for issues of concern for modern comparativists both in Ukraine and abroad. In particular the issues of ‘structural functionalism’ methodology critics, gender, and units of comparison are still the subjects of numerous research of the field.

Taking into account the great volume of works of Ukrainian authors both on the topics mentioned above and others the necessity of their conclusions thorough analysis is evident to define the respective tendencies of the research in Ukraine and elaborate forecasts for the future as well.

Author Biography

Артемій Теодорович, Київська державна академя водного транспорту імені Петра Конашевича-Сагайдачного, Україна

кандидат історичних наук, доцент кафедри української та іноземних мов Київської державної академії водного транспорту імені Петра Конашевича-Сагайдачного, Україна

References

Вербицька С. Освітні програми міжнародних організацій як предмет порівняльно-педагогічного дослідження / Світлана Вербицька // Порівняльно-педагогічні студії - 2010: матеріали науково-практичного семінару / За заг. ред. О. І. Локшиної та Н. І. Поліхун. – К.: «Інформаційні системи», 2010. – С. 11-13.

Лавриченко Н. Методологічні аспекти порівняльно-педагогічних досліджень / Наталія Лавриченко // Шлях освіти. – 2006. – №2. – С. 17–23.

Садова В. Концептуалізація компаративістичного підходу

в сучасних історико-педагогічних дослідженннях // Педагогічна компаративістика – 2013: трансформації в освіті зарубіжжя та український контекст: матеріали науково-практичного семінару / За заг. ред. О. І. Локшиної та Н. І. Поліхун. – К.: «Інформаційні системи», 2010. – С. 19-20.

Локшина О. Порівняльна педагогіка: здобутки двохсотлітнього розвитку та сучасні проблеми / Олена Локшина // Порівняльно-педагогічні студії. – 2010. – №3/4. – С. 6–15.

Теодорович А. Методологічні орієнтири порівняльної педагогіки / А.Теодорович // Проблеми освіти. Наук.-метод. зб. Інститут інноваційних технологій та змісту навчання МОН України. - Вип. 76, 2013. – С.35-40.

Altbach, P.G. Higher education in the Third world: themes and variations / Philip G. Altbach / Singapore: Maruzen, 1982. – 212 p.

Altbach, P.G. & Kelly G.P. Comparative Education: Challenge and Response / Philip G. Altbach, Gail P. Kelly // Comparative Education. Vol. 30, No.1. – 1986. – P. 89-107.

Goodenow R. To build a new world: toward two case studies on transfer in the 20th century / Robert Goodenow // Compare, No. 1. – 1983. – P. 43-60.

Comparative Education Review [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.journals.uchicago.edu/page/cer/brief.html

Kelly G.P. Debates and trends in comparative education / Gail P. Kelly // Emergent Issues in Education. Comparative Perspectives. Robert F. Arnove (Editor). – Albany: State University of New York Press, 1992. – P. 13-22.

Levin H.The dilemma of comprehensive secondary school reforms in Western Europe / Henry M.Levin // Comparative Education Review. No.22. – 1978. – P. 434-451.

Noah H., Eckstein M. Dependency theory in comparative education: the new simplicitude / Harold Noah, Max Eckstein // Prospects, No. 2. – 1985. – PP. 213-225.

Wolhuter C.C. Review of the Review: constructing the identity of comparative education / C.C.Wolhuter // Research in Comparative and International Education. – 2008. – Vol. 3, No.4. – P. 323-344.

Published

2015-03-01

How to Cite

Теодорович, А. (2015). МЕТОДОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ДОСЛІДЖЕНЬ АНГЛОМОВНИХ КОМПАРАТИВІСТІВ. Studies in Comparative Education, (1). https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2015.50995

Issue

Section

ISTORIYA TA METODOLOGIYA PORIVNIALNYH DOSLIDZHEN