Періоди розвитку польської іншомовної освіти (частина 2)

Authors

  • Людмила Загоруйко Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна,

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2015.51015

Keywords:

іншомовна освіта, періодизація, іншомовна підготовка, вищі заклади освіти, Польща.

Abstract

У статті узагальнено результати другого періоду розвитку польської іншомовної освіти – періоду європейського спрямування (1989 – 2004). Характеризуючи його результати, автором перелічено основні здобутки в галузі іншомовної підготовки студентів, а саме: фактичне поширення навчання іноземних мов, пов'язане з можливістю їх вибору; запровадження обов’язкового вивчення двох іноземних мов; отримання викладачами повноважень для гнучкішої реалізації навчальних програм, а також розроблення авторських програм.

Також розглянуто особливості третього періоду розвитку іншомовної освіти у Польщі – періоду європейської інтеграції (2004–2010). Узагальнивши результати третього періоду, автор наголошує на збільшенні кількості годин на вивчення іноземних мов; удосконаленні матеріально-технічної бази навчання іноземних мов; запровадженні обов’язкового складання іспиту з першої іноземної мови на рівні незалежного користувача (В 2).

В статье обобщены результаты второго периода развития польского иноязычного образования - периода европейского направления (1989 - 2004). Характеризуя его результаты, автором перечислены основные достижения в области иноязычной подготовки студентов, а именно: фактическое распространение обучения иностранным языкам, связанное с возможностью их выбора; введение обязательного изучения двух иностранных языков; получения преподавателями полномочий для гибкой реализации учебных программ, а также разработка авторских программ.

Также рассмотрены особенности третьего периода развития иноязычного образования в Польше - периода европейской интеграции (2004-2010). Обобщив результаты третьего периода, автор отмечает увеличении количества часов на изучение иностранных языков; совершенствовании материально-технической базы обучения иностранным языкам; введении обязательной сдачи экзамена с первой иностранного языка на уровне независимого пользователя (В2).

 

The results of the second period of Polish foreign language education – European orientation period (1989 – 2004) has been summarized in the article. Describing the results of the second period, the author lists the following achievements in the field of foreign language training of students, as: the actual distribution of teaching foreign languages due to the possibility of student’s choice; introduction of compulsory learning of two foreign languages; receiving the authority for flexible implementation of curricula and the development of author programs.

Also, the peculiarities of the third period of foreign language education in Poland – European integration period (2004 – 2010) has been revealed. Summarizing the results of the third period, the author stresses on the establishing contacts with international organizations; development of the Polish version of the European Language Portfolio; use of multimedia software for learning foreign languages etc.  

In 2004 – 2007 a system of students’ language proficiency evaluation has been introduced in the units. This evaluation is conducted based on a scale of foreign language proficiency levels approved by the Council of Europe document «Common European Framework of Reference for Languages». Also it is proposed an experimental learning of a foreign language through the Internet and started training for introduction the system of issuing certificates to raise the level of foreign languages knowledge in students.

The author notes that the document «Strategy of Higher Education Development in Poland till 2020», adopted under the EU program «Education and Training 2020» proposes the models of effective organization and management of higher education system, models of quality education management.

At the present stage the following priorities to the higher education system in Poland had been set: matching the content and structure of training professionals of all branches in higher education, strengthening its physical infrastructure; increasing  mobility of students and lecturers and ensuring their active participation in international education programs.

Author Biography

Людмила Загоруйко, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри іноземних мов, Уманський державний педагогічний університет  імені Павла Тичини, Україна

References

Kaczor S. W drodze do spoleczenstwa obywatelskiego / S. Kaczor, T. S. Sarieja; red. nauk. H. Bednarczyk. – Radom : Instytut Technologii Eksploatacji – Panstwowy Instytut Badawczy, 2009. – 204 s.

Żakowski J. Nauka i Nauczka / Jacek Żakowski // Polityka. – 2008. – № 16. – S. 17.

Василюк А. Реформування професійної освіти в Польщі та Україні (порівняльний аналіз) / Алла Василюк // Освіта і управління. – 1999. – № 1. – Т. 3. – С. 13–18.

Załącznik nr 15. Standardy kształcenia dla kierunku studiów: Chemia. – 10 s.

Chmielecka E. Głos w dyskusji na temat reformy szkolnictwa wyższego w Polsce / E. Chmielecka // Świat nauki. – 2009. – № 4. – S. 14–17.

Komorowska H. Ewaluacja w Nauce Języka Obcego: monografia / Hanna Komorowska. – Białystok : Wydawn. Uniwersytetu w Białymstoku, 2008. – 408 s.

Cieckowski Z. Integracja europejska z historycznej perspektywy / Zbigniew Cieckowski // Dzis. – 2003. – № 7. – S.12.

Pfeiffer W. Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki / Waldemar Pfeiffer. – Poznań : WARGOS, 2008. – 239 s.

Role of the universities in the Europe of knowledge / Commission of the European Communities. – Brussels, 2003. – 23 s.

Council of European Union. Council Conclusions on a strategic framework for European cooperation in education and training (“ET 2020”) 2941th Education, Youth and Culture Council meeting Brussels, 12 May 2009. – 13 p.

Kraśniewski A. Proces Boloński: dokąd zmierza europejskie szkolnictwo wyższe? / Andrzej Kraśniewski. – Warszawa : Publikacja MeiN, 2006. – S. 51.

Higher Education in Poland: Implamenting the Assumptions of the Bologna Declaration in 2000-2002. – Warszawa, – 2000. – 11 p.

Strategia rozwoju szkolnictwa wyższego na lata 2007–2013. – Warszawa, 2006. – 12 s.

Organizacyjna i merytoryczna koordynacja procesu opracowania projektów sektorowej strategii rozwoju szkolnictwa wyższego do 2020 roku, ze szczególnym uwzględnieniem okresu do 2015 roku. – Warszawa : Ernst & Young Business Advisory. Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, 2010 – 149 s.

Kuźmicz W. Uwagi do strategii rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce proponowanych przez Fundację Rektorów Polskich (FRP) / W. Kuźmicz. – Warszawa, 2010. – 321 s.

Doliwa-Klepacki M. Integracja europejska (łącznie z uczestnictwem Polski w UE i Konstytucją dla Europy) / M. Doliwa-Klepacki. – Białystok : Temida, 2005. – 118 s.

Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej. Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie. – Warszawa, 2008. – S. 111/1–111/7.

Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie, nauczanie, ocenianie. [Coste D., North B., Sheils T., Trim J.] – Warszawa : Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, 2003. – S. 94–115.

Pamuła M. Kształcenie języków obcych w politechnikach / Małgorzata Pamuła. – Warszawa : Fraszka Edukacyjna. – 2009. – 61 s.

Published

2015-03-01

How to Cite

Загоруйко, Л. (2015). Періоди розвитку польської іншомовної освіти (частина 2). Studies in Comparative Education, (1). https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2015.51015

Issue

Section

ISTORIYA TA METODOLOGIYA PORIVNIALNYH DOSLIDZHEN