Особливості професійної педагогічної освіти бельгії

Authors

  • Євгенія Процько Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна,

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2015.51022

Keywords:

скаутський освітньо-виховний ідеал, ідеал демократичного лідера, освітньо-виховне середовище, неполітична організація, неформальна освіта.

Abstract

Статтю присвячено порівнянню характерних рис, закладених у скаутський освітньо-виховний ідеал та ідеал демократичного лідера у США. На основі проведеного  аналізу на матеріалі опитування 100 респондентів зроблено висновок про те, що якості демократичного лідера не є природженими, вони набуваються у процесі виховання і соціалізації. Підкреслено, що формування демократичного лідера залежить від освітньо-виховного середовища, набуття рис демократичного лідера починається не у процесі трудової діяльності і кар’єрного росту, а у періодах дитинства і юнацьких років. Доведено, що риси демократичного лідера формуються у процесі спільної діяльності в атмосфері відповідальності і довіри, а неполітичні неформальні організації є потужним інструментом формування якостей демократичного лідера у дітей та молоді шкільного віку.

Целью современных евроинтеграционных процессов определяется создание интеллектуального, поликультурного сообщества с помощью стандартизованной демократической системы профессионального образования. В статье проанализировано систему педагогического образования Бельгии, поскольку эта страна может стать примером в организации и реформировании педагогической подготовки учителей на европейском пространстве. Автор также определяет особенности профессиональной подготовки специалистов образования, которые поднимают страну на высокий уровень организации образования.

The aim of modern Euro integration process is the creation of intellectual and polycultural society with a help of standard democratic system of the vocational education. We pay attention to the system of vocational education in Belgium that is resulted in the fact the country is a pioneer in its modernization. The higher educational establishments guarantee the students the effective possibilities to obtain the pedagogical qualification and the level of competence that is satisfactory for the professional activity. In the article the system of teacher education of Belgium has been analyzed as the country can be an example for European teacher training organization. The author defines the peculiarities of vocational educator training which ascend the country on the highest level of the education organization. The structure of the vocational education in Belgium, its international orientation, the devolution to solving educational problems on the regional level, the effective academic programs and the strict standards in realization of the educational quality control all show the complete and functional vocational pedagogical sector which is available to train a competent specialist in the sphere of education according to the modern requirements of the European and world job market. The above mentioned academic programs are usually completed with interdisciplinary and competence approaches in the organization of educational process. It is also mentioned that the education of a qualified teacher in Belgium starts when a pupil studies in a primary school when he obtains the basic notions of communication, judgments and the basic knowledge. After graduating a student defines the educational direction he will obtain the necessary qualification (vocational schools, higher educational establishments of university and non-university level). The problem under research is quite new and we see a perspective in its further investigation.

Author Biography

Євгенія Процько, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна

викладач кафедри англійської мови та методики її викладання, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна

References

Уорен Б., Томас Р. Як стають лідерами : менеджмент нового покоління / Роберт Дж. Томас, Уорен Беніс // Переклад з англ. – М. : Вільямс, 2006. – 208с.

Панченко Є. Лідерами народжуються – демократичними лідерами стають / Jelyzaweta Panczenko // Edukacja w procesie zmiany – warunki, możliwości, doświadczenia. Praca zbiorowa pod redakcją naukową J. Piekarskiego, M. Kamińskiej, L. – Plock : Wyszczsa skola zawodowa. – S. 291–301.

Baden-Powell R. Scouting for Boys: The Original 1908 Edition / Robert Baden-Powell. – North Chelmsford : Courier Corporation, 2007. – 397 p.

Bass B. M., Stogdill R. Handbook of Leadership: Theory, Research, and Managerial Applications / Bernard M. Bass, Ralph Melvin Stogdill / NY : Simon and Schuster, 1990. – 1182 p.

Gardner J. W. On leadership. / J. W. Gardner. – NY : The Free Press. – 1990. – 233 p.

Ghiselli E. Explorations in Managerial Talent / Edwin Ernest Ghiselli. - Santa Monica : Goodyear, 1971 – 166 p.

Growing leaders: Grow Tomorrow`s Leaders Today. [Electronic Resource] URL : http://growingleaders.com/blog/four-lost-qualities-must-build-students-today/

Gupta A. Leadership in a Fast-Paced World: An Interview with Ken Blanchard / Ashok Gupta // Mid-American Journal of Business. – Vol. 20. No. 1. - P. 7 – 11.

Leslie J. B. The Leadership GAP : What you need, and don’t have, when it comes to leadership talent / Jean B. Leslie // Center for Creative Leadership [Electronic Resourse] URL : http://www.ccl.org/leadership/pdf/research/leadershipGap.pdf

Lussier R. Management Fundamentals: Concepts, Applications, Skill Development / Robert Lussier // Stamford : Cengage Learning, 2011. – 608 p.

Rowley T. J. Moldoveanu M. When Will Stakeholder Groups Act? An Interest- and Identity-Based Model of Stakeholder Group Mobilization / Timothy J. Rowley and Mihnea Moldoveanu // The Academy of Management Review. – Vol. 28. – No. 2. – P. 204 – 219.

Scott D.The Origins of the Scout Law / David Scott // International Scouting Collectors Association Journal (ISCA Journal). – 2007. – No. 7 (3). – P. 22–26.

Published

2015-03-01

How to Cite

Процько, Є. (2015). Особливості професійної педагогічної освіти бельгії. Studies in Comparative Education, (1). https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2015.51022

Issue

Section

PEDAGOGICHNA TEORIYA I PRAKTYKA