Особливості використання лінгвокраїнознавчого коментаря на заняттях з літератури в іншомовній аудиторії (початковий етап навчання).
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2015.51076Keywords:
студенти-інофони, лінгвокраїнознавчий коментар, художній твір, фонові знання, початковий етап навчання.Abstract
У статті розглянуто особливості роботи з лінгвокраїнознавчим коментарем на заняттях з літератури, запропоновано типологію лінгвокраїнознавчого коментаря, обґрунтовано доцільність необхідності фонових знань для сприйняття художніх текстів, на прикладах укладено прийоми роботи з різними видами культурологічної інформації, запропоновано методи і прийоми, що полегшують сприймання культурологічно насиченої лексики під час опрацювання творів.
В статье рассмотрены особенности работы с лингвострановедческим комментарием на занятиях по литературе, предложена типология лингвострановедческого комментария, обоснована целесообразность необходимости фоновых знаний для восприятия художественного текста, на примерах показаны приемы работы с различными видами культурологической информации, предложены методы и приемы, которые облегчают восприятие культурологически насыщенной лексики во время работы с текстами.
The features of working with linguistic regional geography commentary at the lessons of literature are considered in the article, a typology of linguistic regional geography commentary is offered, the expediency necessary for base knowledgeand the perception of a literary text are grounded, the examples of techniques for working with different kinds of cultural information are shown, methods and techniques that facilitate the perception of the culturally rich vocabulary while working with texts are preposed.
References
Буднік А. О. Теоретичні засади сприймання художнього твору студентами-інофонами : лінгвокраїнознавчий аспект / А. О. Буднік // Теорія і практика викладання української мови як іноземної : Зб. наук. праць. – Львів, 2011. – Вип. 6. – С. 169-175.
Кулибина Н. В. Методика лингвострановедческой работы над художественным текстом / Н. В. Кулибина // – М. : Рус. яз., 1987. – 143 с.
Мурзин Л. Н. Язык, текст и культура / Л. Н. Мурзин // Человек – текст – культура : коллект. Монография. – Екатеринбург, 1994. – С. 160-169.
Сокаль М. А. Про можливості реалізації лінгводидактичного потенціалу прислів’їв та приказок на уроках мови в початковій школі / М. Сокаль // Психолого-педагогічні проблеми сільської школи : Зб. наук. праць. – Умань : УДПУ ім. Павла Тичини, 2010. – Вип. 33. – С. 114–120.
Томахин Г. Д. От страноведения к фоновым знаниям носителей языка и национально-культурной семантике языковых единиц в их языковом сознании / Г. Д. Томахин // Русский язык за рубежом. ‒ 1995. ‒ № 1. ‒ С. 54‒58.
Шахматова М. А., Сим Ен Бо. Типология лингвострановедческих комментариев / М. А. Шахманова, Сим Ен Бо // Вестник СПбГУ. – Санкт-Петербург. 1996, – Серия 2. – Вып.1. – С. 48-54.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Анжела Буднік
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.