Структура організації навчального процесу в «Йена-план» школі П. Петерсена
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2015.51077Keywords:
«Йена-план» школа, базова група, «штам-група», шкільна громада.Abstract
У статті висвітлено особливості структури організації навчального процесу в «Йена-план» школі німецького педагога-реформатора П. Петерсена. Розглянуто розподіл дітей за базовими групами, які були створені замість традиційних класів та особливості навчального процесу в них. Визначений підхід П. Петерсена в організації нової моделі навчально-виховного закладу «Йена-план», який припускав усунення диктатури вчителів і надання учням більше свободи в навчальному і виховному процесі. Відображено внутрішнє життя в «Йена-план» школі, що базується на тісній взаємодії та співпраці педагогів і батьків.
В статье отражены особенности структуры организации учебного процесса в «Йена-план» школе немецкого педагога-реформатора П. Петерсена. Рассмотрено распределение детей по базовым группам, которые были созданы вместо традиционных классов и особенности учебного процесса в них. Обозначен подход П. Петерсена в организации новой модели учебно-воспитательной школы «Йена-план», который предполагал устранения диктатуры учителя и предоставление ученикам больше свободы в учебном и воспитательном процессе. Отражена внутренняя жизнь в «Йена-план» школе, которая основывается на тесном взаимодействии и сотрудничестве педагогов и родителей.
The article represents the organization structure of educational process in «Jena-plan» school of German teacher-reformer P. Petersen. The article shows children sharing on base groups, which were formed instead of traditional classes and specificity of educational process in these groups.The method of P. Petersen which supposes disposal of teacher’s dictatorship and giving pupils more freedom in educational process in «Jena-plan» school organization is determined. The article represents inner life in «Jena-plan» school, which basis on close coordination and cooperation with teachers and parents.
References
Дичківська І. М. Йена-план-школа Петера Петерсена. Інноваційні педагогічні технології : навч. посіб. / Дичківська Ілона Миколаївна. – К.: Академвидав, 2004. – 352 с.
Мартинович О. Б. Педагогічні засади навчального процесу в школах німецькомовних країн за ідеями педагогіки Петера Петерсена: дис. канд. пед. наук. : 13.00.01 / Мартинович Олександра Богданівна. — Тернопіль, 2010. — 278 с.
Boes Ad. Jahrgangsübergreifende Lerngruppen – Paradigma für eine Schule der Zukunft / Ad Boes // Kinderleben. Zeitschrift für Jenaplan-Pädagogik. – 2005. – H. 22. – S. 4–12.
Dietrich Theo. Peter Petersen: Leben und Werk / Theo Dietrich. – Frankfurt : Atlantik-Verlag Paul List, 1958. – 79 S.
Dietrich Theo. Die Pädagogik Peter Petersens: der Jena-Plan: Beispiel einer humanen Schule / von Theo Dietrich. – 6., verb.und erw. Aufl. – Bad Heilbrunn : Klinkhardt, 1995. – 214 S.
Klassen Theodor Friedrich. Jenaplan. Reformpädagogik in Jena / Theodor Friedrich Klassen. – Jena : Ernst Schmutzer (Hg.), 1991. – 320 S.
Petersen Peter. Der kleine Jeneplan / Peter Petersen. – Weinheim und Basel: Beltz Verlag, 2001. – 137 S.
Retter Hein. Die Universitätsschule Jena. Zufluchtsort für bedrohte Kinder im Nationalsozialismus / Retter Hein. – Verlag: Städtische Museen Jena, 2010. – 272 S.
Skiera Ehrenhard. Reformpädagogik in Geschichte und Gegenwart: eine kritische Einführung / Ehrenhard Skiera. – München : Oldenbourg Verlag, 2010. – 514 S.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Ольга Штик
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.