Підходи до професійно-орієнтованого навчання іноземних мов у європейській іншомовній освіті
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2015.51083Abstract
Стаття розкриває підходи до професійно-орієнтованого навчання іноземних мов у європейській іншомовній освіті, спрямовані на втілення стратегічних завдань Європейського Союзу. Змістова складова впроваджується на основі діяльнісно-орієнтованого, компетентісного, плюрилінгвального та міжкультурного підходів. Вдосконалення іншомовної підготовки здійснюється шляхом організації навчального процесу з базуванням на конструктивістському підході, що дає змогу реалізувати широкий спектр освітніх завдань професійно-орієнтованого навчання іноземних мов.
В статье раскрываются подходы к профессионально-ориентированному обучению иностранных языков в европейском иноязычном образовании, которые направлены на воплощение стратегических заданий Европейского Союза. Компонент содержания вводится на основании деятельностно-ориентированного, плюрилингвального, межкультурного и компетентностного подходов. Усовершенствование иноязычной подготовки в направлении осуществляется путем организации учебного процесса с учетом конструктивистского подхода, что позволяет реализовать широкий спектр образовательных задач профессионально-ориентированного обучения иностранным языкам.
The article deals with the approaches to vocationally oriented language learning in the European foreign language education, aimed at putting the strategic goals of the European Union into practice. The content component is based on the following approaches, among them: action-oriented approach, competence approach, plurilingual approach, intercultural approach. The improvement of the language teaching in the sector is based on the introduction of constructivism, that helps to realize a great number of educational objectives of vocationally oriented language learning.
References
Максименко О. Професійно-орієнтоване навчання іноземних мов як напрям європейської іншомовної освіти / Оксана Максименко // Порівняльно-педагогічні студії. – 2012. – № 2(12). – С. 44–50.
Egloff G. Languages for Work and Life. The Council of Europe and Vocationally Oriented Language Learning (VOLL) / G. Egloff, A. Fitzpatrick // Languages for Work and Life: the Council of Europe and vocationally oriented language learning / Gerd Egloff, Anthony Fitzpatrick (ed). – Strasburg : Council of Europe Publishing, 1997. – P. 1–24.
Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання / наук. ред. укр. видання доктор пед. наук, проф. С. Ю. Ніколаєва. – К. : Ленвіт, 2003. – 261 с.
Mavor S. An interdisciplinary approach to teaching in Portuguese Higher Education [Електронний ресурс]. – URL : https://iconline.ipleiria.pt/bitstream/10400.8/268/1/n1_art4.pdf
Fortanet-Gomez I. CLIL in higher education. Towards a multilingual Language policy / Inmaculada Fortanet-Gomez. – Multilingual Matters, 2013. – 304 p.
Sewell C. Keynote discussion / C. Sewell // Language Learning for Work in a Multilingual World / C. Sewell (ed). – London: CILT, the National Centre for Languages, 2004. – P. 3–12.
Kohonen V. Learning to learn – Learning to Cooperate / V. Kohonen // Report on Workshop 6A: “Learning to learn” languages in vocationally oriented education [upper secondary (16 to 20) and adult education] / Riitta Lampola (ed). – Helsinki : National Board of Education, 1991. – P. 13–21.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Оксана Максименко
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.