Особливості використання інформаційно-комунікаційних технологій у педагогічній освіті канади

Authors

  • Ірина Демченко Сумський державний педагогічний університету ім. А.С. Макаренка, Україна,

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2015.51189

Keywords:

технології, інформаційно-комунікаційні технології, канадська вища освіта, педагогічна освіта, класифікація інформаційно-комунікаційних технологій, засоби інформаційно-комунікаційних технологій.

Abstract

У статті вивчено низку вітчизняних досліджень, присвячених вищій, включаючи педагогічну, освіті в Канаді, виявлено їхню основну проблематику, зокрема: інформатизація освіти, мультикультуралізм, інноваційні педагогічні технології, неперервна освіта учителів, педагогічна майстерність, індивідуалізація навчального процесу, тенденції розвитку вищої педагогічної освіти тощо. Досліджено історичні витоки використання інформаційно-комунікаційних технологій в освіті Канади.  Розглянуто специфіку терміну «технологія» залежно від визначення, що його супроводжує (Educational Technology, Teaching and Learning Technology, Instructional Technology, Pedagogical Technology, Interactive Technology, Information Technology та Information and Communication Technology). Здійснено критичний аналіз канадських досліджень з проблеми сутності інформаційно-комунікаційних технологій та їх основних видів. Проаналізовано сучасний стан впровадження інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у педагогічну освіту Канади. Вивчено особливості використання таксономії Б. Блума засобами ІКТ у навчальному середовищі. Наведено класифікацію ІКТ залежно від їх функціонального навантаження та приклади найбільш вживаних засобів ІКТ у підготовці учителів.

В статье изучен ряд отечественных исследований, посвященных высшему, включая педагогическое, образованию Канады, выявлена их основная проблематика: информатизация образования, мультикультурализм, инновационные педагогические технологии, непрерывное образование учителей, педагогическое мастерство, индивидуализация учебного процесса, тенденции развития высшего педагогического образования и т.д. Исследованы исторические истоки использования информационно-коммуникационных технологий в образовании Канады. Осуществлен критический анализ канадских исследований по проблеме сущности информационно-коммуникационных технологий и их основных видов. Рассмотрена специфика термина «технология» в зависимости от определения, которое используется наряду с ним (Educational technology, Teaching and Learning technology, Instructional technology, Pedagogical technology, Interactive technology, Information technology и Information and communication technology). Проанализировано современное состояние внедрения информационно-коммуникационных технологий в педагогическое образование Канады. Изучены некоторые аспекты использования таксономии Б. Блума средствами ИКТ в учебной среде. Приведены классификация ИКТ в зависимости от их функциональной нагрузки и примеры наиболее употребляемых средств ИКТ в учебной деятельности.

The analysis of the scientific and educational literature is presented, and it showed that higher education in Canada attracts the attention of many researchers. This is a consequence of quality training of future teachers. It was found that the Ukrainian science has a significant amount of researches concerned the nature of ICT, but does not actually investigate their effectiveness in teacher training.

A number of domestic researches concerned on higher education, including teacher education of Canada are studied; their main problems are identified: the computerization of education, multiculturalism, innovative educational technologies, life-long education of teachers, pedagogical skills, individualization of the learning process, the development trends in higher teacher education, etc. Historical facts of information and communication technologies’implementation in Canadian education are studied. A critical analysis of Canadian researches concerned the definition of information and communication technologies and their major species are carried out. The specificity of the term "technology" according to the definition that is used is researched (Educational technology, Teaching and Learning technology, Instructional technology, Pedagogical technology, Interactive technology, Information technology and Information and communication technology). The current situation of information and communication technologies use in teacher education in Canada is studied. Some aspects of using B. Bloom’s taxonomy in the educational environment are presented. A classification of ICT according to their functional load and the most frequently used tools of ICT in learning activities are researched.

The most popular tools of ICT used by teachers are Google Education, Skype, Wikispace, Edmodo, Twitter, Dropbox, Galileo Educational Network, Clicker and others. The educational process on Canadian educational faculties is almost always accompanied by the use of ICT. Any project, practical work or simply learning of new material is designed to answer modern requirements for graduates of pedagogical universities in Canada.

Author Biography

Ірина Демченко, Сумський державний педагогічний університету ім. А.С. Макаренка, Україна

аспірант Сумського державного педагогічного університету ім. А.С. Макаренка, Україна

References

Всесвітня конференція з вищої освіти - 2009: "Нова динаміка вищої освіти і науки для соціальної зміни і розвитку" (8 липня 2009 р.) [Електронний ресурс] //КОМЮНІКЕ. ЮНЕСКО, Париж, 5-8 липня 2009 року. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/952_011. – Назва з екрану.

Зубченко О.С. Інформаційно-комунікаційні технології у шкільній освіті Великобританії: автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 / О.С. Зубченко ; Київ. ун-т ім. Б.Грінченка. — К., 2010. — 20 с. — укp.

Churches, Andrew. Bloom's Taxonomy Blooms Digitally[Електронний ресурс] // Teach&Learning. Ideas and tools for EdTech Leaders, 4/1/2008. – Режим доступу: http://www.techlearning.com/studies-in-ed-tech/0020/blooms-taxonomy-blooms-digitally/44988. – Назва з екрану.

Clifford, P. Coming to teaching in the 21st century: A research study conducted by the Galileo Educational Network [Електронний ресурс]// Sh. Friesen, J. Lock. – Режим доступу: http://www.galileo.org/research/publications/ctt.pdf. – Назва з екрану.

Guo, Ruth Xiaoqing. Information and communication technology (ICT) literacy in teacher education : a case study of the University of British Columbia [Електронний ресурс]// Retrospective Theses and Dissertations, 1919-2007. EDCP Theses and Dissertations, 2006. – Режим доступу: https://circle.ubc.ca/handle/2429/18431. – Назва з екрану.

Hlynka Denis. What is educational technology, anyway? A commentary on the new AECT definition of the field [Електронний ресурс]// Hlynka Denis, Michele Jacobsen. – Canadian Journal of Learning and Technology, Spring 2009. – Режим доступу: http://www.cjlt.ca/index.php/cjlt/article/view/527/260. – Назва з екрану.

Apostolova-Gilbert, V. ICT Standards Digital Learning for Kindergarten to Grade 12 [Електронний ресурс] //V. Apostolova-Gilbert, K. Papulkas. – Toronto District School Board . – Режим доступу: http://schoolweb.tdsb.on.ca/Portals/elearning/docs/ICT%20Standards.pdf. – Назва з екрану.

Instructional Strategies [Електронний ресурс] // Health and Life Skills Guide to Implementation. Alberta Learning and Teaching Resources Branch, 2002. – Режим доступу: https://education.alberta.ca/media/352984/is.pdf. – Назва з екрану.

IT-supported learning and networking in the Anglophone educational community of Quebec: Addressing the challenges of distance education / [Електронний ресурс] Режим доступу: http://www.cefrio.qc.ca/media/uploader/2_IT_supported.pdf . – Назва з екрану.

Jane Ann Chin. The challenge of using wikis in school: the experience of two grade six teachers [Електронний ресурс] // A thesis submitted to the Graduate Program in Education. – Queen’s University, Kingston, Ontario, Canada, 2012. – Режим доступу: http://www.collectionscanada.gc.ca/obj/thesescanada/vol2/OKQ/TC-OKQ-7309.pdf. – Назва з екрану.

Kristeen Maureen McKee. The Emperor’s New Computer: ICT, Teachers and Teaching[Електронний ресурс] // The Journal of Distance Education, Volume25, issue 1, 2011. – Режим доступу: http://www.nwu.ac.za/sites/www.nwu.ac.za/files/files/nrf%20rating/ferdinand%20potgieter/Chapters%20in%20academic%20books/DiPetta_Proof.pdf. – Назва з екрану.

Leslie Paas. How Information and Communications Technologies Can Support Education for Sustainable Development. Current uses and trends [Електронний ресурс] // Leslie Paas, Heather Creech. – International Institute for Sustainable Development, Jan. 2008. – Режим доступу: http: //www.iisd.org/pdf/2008/ict_education_sd_trends.pdf. – Назва з екрану.

Zuochen Zh. ICT in teacher education: Examining needs, expectations and attitudes [Електронний ресурс] // Article. – Canadian Journal of Learning and Technology, 2008. – Режим доступу: http://www.cjlt.ca/index.php/cjlt/article/view/498/229. – Назва з екрану.

Published

2015-03-01

How to Cite

Демченко, І. (2015). Особливості використання інформаційно-комунікаційних технологій у педагогічній освіті канади. Studies in Comparative Education, (1). https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2015.51189

Issue

Section

OSVITNI REFORMY I INNOVATSIYI