Європейський досвід формування компетентності у виборі професії майбутніх фахівців технічного профілю в процесі вивчення англійської мови
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2015.51209Keywords:
компетентнісний підхід, мультимедійні курси, навчання англійської мови, міжнародний досвід, освітні технології.Abstract
Статтю присвячено дослідженню європейського досвіду формування компетентності у виборі професії молоді під час вивчення англійської мови. Особлива увага приділяється дослідженню методів викладання іноземної мови майбутнім фахівцям технічного профілю на основі компетентнісного підходу. Детально проаналізований міжнародний досвід використанні новітніх технологій в університетах Європейського Союзу. Практична значущість статті полягає у детальному аналізі переваг та недоліків застосування мультимедійних технологій у навчальному процесі шкіл та університетів. Особлива увага приділена дослідженню міждисциплінарного підходу навчання іноземної мови в Європі.
Данная статья посвящена исследованию европейского опыта формирования компетентности в выборе профессии современной молодёжи при изучении английского языка. Особое внимание уделяется исследованию методов преподавания иностранного языка будущим специалистам технического профиля на основе компетентностного подхода. Подробно проанализирован международный опыт использования новейших образовательных технологий в университетах Европейского Союза. Практическая ценность статьи заключается в детальном анализе преимуществ и недостатков мультимедийных технологий в учебном процессе школ и университетов. Особое внимание уделено исследованию междисциплинарного подхода обучения иностранному языку в Европе.
The present paper deals with the development of career guidance competence in European Union. Special attention is given to the implementation of multimedia technologies in training students English language skills. Comparative analysis of innovative educational technologies all over Europe and Ukraine is made. As the title implies the paper describes differences in understanding structural components of career development in Ukraine and other European countries. Advantages and disadvantages of interdisciplinary approach in training foreign language are noted in detail. The author emphasizes on the importance of introducing new innovative technologies and techniques in students training process. It is specially noted that the development of new techniques in foreign language learning is the most important task in training students at the technical universities.
References
Корсун Г. О. Професійне самовизначення старшокласників у школах Німеччини: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец: 13.00.07 «Теорія і методика виховання» / Ганна Олексіївна Корсун. – К., 2014. – 19 с.
Berufs-Universum Portal. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://portal.berufe-universum.de.
Bußhoff L. Berufswahl. Theorien und ihre Bedeutung für die Praxis der Berufsberatung / Ludger Bußhoff. – Stuttgart: Kohlhammer, 1989. – 148 s.
Definition and Selection of Competencies. Theoretical and Conceptual Foundations (DeSeCo). Strategy Paper on Key Competencies. An Overarching Frame of Reference for an Assessment and Research Program – OECD, 2002 ‒ [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.oecd.org/edu/statistics/deseco.
Ertelt B.-J. Ausbildungs- und Arbeitsmarktdaten im Beratungsgespräch / B.-J. Ertelt, U. Möller, H. J. Schade, G. Seidel. – Nürnberg. IAB Werkstattbericht. – 1997. Nr. 10. 51 s.
Fachportal Pädagogik [Електронний ресурс]. – Режим доступу :
http: //www.fachportal-paedagogik.de.
Klafki W. Selbstständiges Lernen muss gelernt werden! / W. Klafki. – Kassel : Kassel University Press, 2003. – S. 19-57.
Schneider J. Berufswissenschaft als anwendungsbezogene Wissensdisziplin. 3. Berufskunde Berufsforschung – Berufswissenschaft / J. Schneider // Arbeit und Beruf. – 1995. Nr. 8. S. 244245.
Schritt für Schritt zur Berufswahl. Berufsorientierung in der Schule. Lehrerinnen und Lehrer. – Ausgabe 2008/2009 – Nürnberg : Bundesagentur für Arbeit, 2009. –36 s.
Seeber S. Kompetenz, Kompetenzmodelle und Kompetenzentwicklung in der beruflichen Bildung / S. Seeber, R. Nickolaus, G. Pätzold, H. Reinisch, T. Tramm // Handbuch der Berufs- und Wirtschaftspädagogik. – Bad Heilbrunn/Obb., 2010. – S. 247–257.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Ганна Корсун
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.