Моделі емпіричного навчання дорослих: зарубіжний досвід

Authors

  • Майя Дернова Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського, Україна,

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.2.2015.51753

Keywords:

навчання дорослих, досвід, рефлексія, емпіричне навчання, фасилітація навчання, навчальний цикл, трансформація досвіду

Abstract

У статті проаналізовано моделі емпіричного навчання, які існують у зарубіжній теорії і практиці освіти дорослих. Серед них моделі Д. Колба, Л. Джоплін, Д. Бауда і Д. Уокера, Г. Діна, Дж. Пфайффер і Дж. Джонс та К. Ітіна. Визначено, що в їх основі лежить трансформація й інтерпретація досвіду самих студентів; викладач відіграє роль фасилітатора або тренера, а не перекладача реальності або постачальника істини; озброюють студентів компетенціями, яких вони потребують для успіху у реальному світі й створюють унікальну можливість для підготовки студентів до професійної кар’єри.

В статье проанализированы модели эмпирического обучения, которые существуют в зарубежной теории и практике образования взрослых. Среди них модели Д. Колба, Л. Джоплин, Д. Бауда и Д. Уокера, Г. Дина, Дж. Пфайффер и Дж. Джонс, а также, К. Итина. Определено, что в их основе лежит трансформация и интерпретация опыта самих студентов; преподаватель играет роль фасилитатора или тренера, а не переводчика реальности или поставщика истины; вооружают студентов компетенциями, в которых они нуждаются для успеха в реальном мире и создают уникальную возможность для подготовки студентов к профессиональной карьере.

This article analyzes the models of adults experiential learning which exist in foreign theory and practice of adult education. Among them are D. Kolb’s, L. Joplin’s, D. Baud’s and D. Walker’s, G. Dean’s, J. Pfeiffer’s and J. Jones’s as well as K. Itin’s models.

Experiential learning theory defines learning as the process of knowledge creation through the transformation of experience, so knowledge is the result of experience understanding and transformation. Experience understanding is the process of taking information, and experience transformation is an interpretation of information and action based on this information. As a process, experiential learning is cyclical in nature and requires an initial focus of the learner, followed by interaction with the phenomenon being studied, reflecting on the experience, developing generalizations, and then testing those generalizations.

In the centre of experiential learning models is a learning process, but subject matter is also important. So educators characterize experiential learning in two ways. The first set of theories focuses on the process of experiential learning; the second set of theories relates to the context in which experiential learning takes place. The experiential learning is designed to engage students in direct experiences which are tied to real world problems and situations in which the instructor facilitates rather than directs student progress. Experiential learning motivates students and creates self-directed life-long learners.

It has been concluded that models of adults experiential learning are based on the transformation and interpretation of students’ experience; teacher acts as a facilitator or coach, not the interpreter of truth provider; equip students with competencies they need for success in the real world and give students a unique opportunity to prepare them for professional careers.

Author Biography

Майя Дернова, Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського, Україна

кандидат педагогічних наук, доцент, Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського, Україна

References

Beard, Colin & John Wilson. (2006). Experiential Learning: A Best Practices Handbook for Educators and Trainers. Philadelphia: Kogan Page.

Boud, D. (1994). Conceptualising learning from experience: Developing a model for facilitation. In Hyams, M., Armstrong, J., & Anderson, E. (Eds.). (1994). the 35th Adult Education Research Conference Proceedings (49-54): Knoxville, TN: University of Tennessee.

Burnard, P. (1989). Teaching interpersonal skills: A handbook of experiential learning for health professionals. London: Chapman & Hall.

Cassidy, Kate. (2008). A contemporary model of experiential education. In Loeffler, TA, Denise Mitten & Karen Warren (Eds.), Theory and Practice of Experiential Education (282-296). Association for Experiential Education.

Chapman, Steve, Pam McPhee & Bill Proudman. (1992). What is Experiential Education? In Loeffler, TA, Denise Mitten & Karen Warren (Eds.), Theory andPractice of Experiential Education (3-15). Association for Experiential Education.

Dean, G. J. (1993). Developing experiential learning activities for adult learners. American Association for Adult and Continuing Education National Conference, Dallas, TX.

Indiana University. (2006). Experiential learning notations on Indiana University official transcripts. [Electronic resource]. – Mode of access: http://registrar.iupui.edu/experiential-learning.html

Itin, Christian. (1999). Reasserting the Philosophy of Experiential Education as a Vehicle for Change in the 21st century. Journal of Experiential Learning, 22(2), P. 91-98.

Joplin, L. (1981). On defining experiential education. The Journal of Experiential Education, 4(1), 17-20.

Kolb, D. A. (1984). Experiential Learning: Experience as a Source of Learning and Development. Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall, Inc.

Pfeiffer, J. W., & Jones, J. E. (Eds.). (1969-1985). A handbook of structured experiences for human relations training (Vols. I-X). San Diego, CA: Pfeiffer & Company.

Published

2015-06-01

How to Cite

Дернова, М. (2015). Моделі емпіричного навчання дорослих: зарубіжний досвід. Studies in Comparative Education, (2). https://doi.org/10.31499/2306-5532.2.2015.51753

Issue

Section

PEDAGOGICHNA TEORIYA I PRAKTYKA