Модель комунікативної підготовки курсантів навчальних закладів Прикордонної варти Республіки Польща

Authors

  • Наталія Ринденко Навчальний центр Державної прикордонної служби України імені генерал-майора І. Ф. Момота, Україна,

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.2.2015.51858

Keywords:

професійна комунікативна підготовка, курсанти навчальних закладів прикордонної варти Республіки Польща, цільовий, змістовий, процесуальний і оціночно-результативний компоненти моделі, педагогічні умови

Abstract

У статті представлено модель професійної комунікативної підготовки курсантів навчальних закладів прикордонної варти Республіки Польща. Представлена модель передбачає органічну єдність цільового, змістового, процесуального й оціночно-результативного компонентів. Усі зазначені компоненти є взаємообумовленими і взаємозалежними, їх можливо реалізувати шляхом дотримання педагогічних умов, що забезпечують ефективність функціонування цієї моделі.

В статье приведены и обобщены результаты исследования опыта коммуникативной подготовки специалистов Пограничной службы Республики Польша (методологические подходы, принципы, педагогические условия, методы, формы и т.д.) и освещены основные компоненты структурно-функциональной модели указанного процесса как методической схемы. Описанная модель дает возможность отразить логику научного поиска и средства достижения результатов решения научной задачи, направленных на разработку рекомендаций по совершенствованию методики формирования профессиональной коммуникативной компетентности младшего персонала Государственной пограничной службы Украины средствами иностранного языка.

The article presents the basic results of the research of the border guards` professional communication skills training practice in the Border Guard Service of the Republic of Poland training schools (methodological approaches, principles, pedagogical conditions, methods and forms) and highlights the essential components of the structural and functional model. The components of the model are interdependent and can be realized under the pedagogical conditions which ensure the effectiveness of the model. Characterized model makes it possible to represent the logic of scientific research and the means of solving scientific tasks aimed at the development of recommendations on improving the techniques of forming professional communicative competence of the State Border Guard Service of Ukraine junior staff by means of a foreign language.

Nowadays, the society`s demands to the quality of the professional communication skills training of the law enforcement officials, including border guards, increase due to the peculiarities of the border service in terms of integrated border management, and European integration and Euro-Atlantic intentions of our country. That is why there is a need for comparative cross-cultural and international researches of the European border guards` professional training best practices because of the insufficiency of such information.

This article is one of the first attempts of comprehensive analysis of the European border guards’ communication skills training, by means of a foreign language. It is important and necessary in terms of finding new ways and means of intensive communication skills training, changing its content and requiring the use of innovative technologies and techniques.

Author Biography

Наталія Ринденко, Навчальний центр Державної прикордонної служби України імені генерал-майора І. Ф. Момота, Україна

заступник начальника циклу гуманітарних дисциплін Навчального центру, Навчальний центр Державної прикордонної служби України імені генерал-майора І. Ф. Момота, Україна

References

Дахин А. Н. Педагогическое моделирование: сущность, эффективность и неопределенность / А. Н. Дахин // Школьные технологии. – 2002. – № 2. – С. 62–67.

Коберник О. Сутнісна характеристика проектування педагогічного процесу / О. Коберник // Збірник наукових праць. Ч. 2. С. 101–109. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://nbuv. gov.ua/j-pdf/znpudpu_2012_2_15.pdf

Татур Ю. Г. Высшее образование: методология и опыт проектирования: учебно-методическое пособие / Ю. Г. Татур. – М. : Университетская книга; Логос. – 256 с.

Енциклопедія освіти / [Акад. пед. наук України]; голов. ред. В. Г. Кремень. – К.: Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.

Зимняя И. А. Смысловое восприятие речевого сообщения в условиях массовой коммуникации / Отв. ред. Т. М. Дридзе, А. А. Леонтьев. – М. : Наука, 1976. – 263 с.

Пассов Е. И. Коммуникативный метод обучения иноязычному говорению. – М.: Просвещение, 1991. – 223 с.

Комарова Э. П. Основы обучения иноязычному профессионально ориентированному опоре-дованному общению в системе вузовского образования / Э. П. Комарова. – Воронеж: Изд-во ВГТУ, 2000. – 175 с.

Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання / Наук. ред. проф. С. Ю. Ніколаєва. – К.: Ленвіт, 2003. – 273 с.

Centralny Ośrodek Szkolenia Straży Granicznej. Program kursu doskonalącego «Język angielski z terminologią ogolną i branżową». – Koszalin. 2005. – 85 s.

Published

2015-06-01

How to Cite

Ринденко, Н. (2015). Модель комунікативної підготовки курсантів навчальних закладів Прикордонної варти Республіки Польща. Studies in Comparative Education, (2). https://doi.org/10.31499/2306-5532.2.2015.51858

Issue

Section

PEDAGOGICNYI PERSONAL