Використання позитивного досвіду Великобританії у професійній підготовці майбутніх учителів гуманітарних дисциплін в Україні
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.2.2015.51859Keywords:
майбутні вчителі гуманітарних дисциплін, професійна підготовка, зарубіжний досвід, змістовий та методичний компоненти, навчальні плани та програмиAbstract
У статті проаналізовано основні проблеми професійної підготовки майбутніх учителів гуманітарного профілю у ВНЗ України. Представлено елементи позитивного досвіду підготовки цих фахівців в університетах Великобританії. Увагу зосереджено зокрема на змістовому та методо-логічному компонентах підготовки. На основі порівняльного аналізу запропоновано рекомендації щодо вдосконалення підготовки педагогів гуманітарного профілю в Україні з використанням позитивного досвіду Великобританії.
В статье представлены основные проблемы в профессиональной подготовке будущих учителей гуманитарного профиля в вузах Украины. Представлены элементы положительного опыта подготовки этих специалистов в университетах Великобритании. Внимание сосредоточено в частности на содержательном на методологическом компонентах подготовки. На основе сравнительного анализа предложены рекомендации по совершенствованию подготовки педагогов гуманитарного профиля в Украине, используя положительный опыт Великобритании.
In the article, the main disadvantages of professional training of future teachers of humanities in Ukraine’s universities are shown. The elements of positive experience of these specialists’ training in Great Britain’s universities are revealed. The attention is paid mainly to content and methodic components of training.
On the basis of contrastive analyses, the recommendations have been suggested for the improvement of professional training of future teachers of humanities in Ukraine using Great Britain’s positive experience. Among the important ideas are the following: to introduce separate specialties on civic education and religious studies for secondary school teachers; to realize transparent professional selection of applicants through professionally-oriented and psychological testing; to include subjects of students’ personal choice in the curricula of humanitarian and pedagogical specialties at all universities and the amount of optional training courses, which should be studied during each semester, must be determined by the Ministry of Education; to give autonomy to universities in developing curricula of optional courses according to the research work of lecturers; to develop the content of training programs inclusing modern international tendencies, problems of multicultural education, European values etc.; to use innovative technologies and methods of training based on the idea of learning through interaction with others, searching for solutions of problem situations, providing students’ free, independent educational activities; to use appropriate forms and methods of knowledge assessment for developing a certain level of communicative skills, critical thinking skills and creative abilities of future teachers of humanities; to apply educational potential of interdisciplinary approach, to combain knowledge of different humanities. The importance and opportuneness of these recommendations for Ukrainian education are emphasized. The article concludes that the ultimate goal of professional development at every level of training is to form a specialist, a teacher who can realize his potential and meet his educational needs, encourage himself to self-development and self-improvement.
References
Бобраков С. Порівняльний аналіз узагальненого досвіду професійної підготовки вчителів у ВНЗ Німеччини та України / С. Бобраков // Порівняльно-педагогічні студії. – 2013. – № 2-3. – С. 152–157.
Волошина О. В. Соціокультурний компонент підготовки майбутніх учителів початкової школи у Великій Британії: дис. … канд. пед. наук: 13.00.04 / Ольга Володимирівна Волошина. – К., 2006. – 258 с.
Катревич Л. В. Методи професійної підготовки майбутніх учителів гуманітарних дисциплін в університетах Великобританії / Л. В. Катревич // Український психолого-педагогічний науковий збірник. – 2014. – № 3. – С. 76–81.
Національна доктрина розвитку освіти // Освіта України. 2002. – № 33. – С. 4–6.
BA History [Електронний ресурс] / University of Birmingham. – Режим доступу: http://www.birmingham.ac.uk/undergraduate/courses/history/history.aspx#CourseDetailsTab. – Назва з екрану.
Gauntlett D. Essay Writing. The essential guide [Електронний ресурс] / D. Gauntlett. – Institute of Communications Studies – Study Skills. – Режим доступу: http://www.theory.org.uk/david/ essaywriting.pdf. – Назва з екрану.
Training our Next Generation of Outstanding Teachers. Implementation Plan. – 2011. – 17 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Людмила Катревич
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.