Рецепція як новітній інструмент розширення методологічних засад порівняльно-педагогічних та історико-педагогічних студій

Authors

  • Наталія Дічек Інститут педагогіки НАПН України, Україна,

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.3.2015.51973

Keywords:

рецепція, національний образ, текст, культурний трансфер, діалог культур, кроснаціональні освітні зв’язки

Abstract

У статті вперше піднято проблему введення поняття «рецепція» у методологічний апарат українських історико-педагогічних і порівняльно-педагогічних досліджень як їх особливої функції. Обґрунтовано роль і специфіку рецепції у зазначених видах наукових досліджень, яка полягає у комплексності її завдань: «сприйняття і створення образу» та «транслювання й адаптація». Запропоновано три форми рецепції, типи моделей культурного трансферу, якими можна описувати стан рецепції зарубіжних педагогічних ідей і досвіду. Розкрито багатозначність поняття «рецепція» як дієвого інструменту дослідження, багатоаспектного процесу, кроскультурного явища, а головне – як важливого феномену, що має бути введений до методології педагогічних досліджень, бо сприятиме впорядкуванню і систематизації теоретичної діяльності, надаючи їй осмисленого спрямування у сенсі визначення методологічної стратегії, усвідомленого добору мети.

В статье впервые поднята проблема введения понятия «рецепция» в методологический аппарат украинских историко-педагогических и сравнительно-педагогических исследований как их особой функции. Обоснована роль и специфика рецепции в указанных видах научных исследований, которая заключается в комплексности ее задач: «восприятие и создание образа» и «трансляция и адаптация». Предложены три формы рецепции, типы моделей культурного трансфера, которыми можно описывать состояние рецепции зарубежных педагогических идей и опыта. Раскрыта многозначность понятия «рецепция» как действенного инструмента исследования, многоаспектного процесса, кросскультурного явления, а главное – как важного феномена, введение которого в методологию педагогических исследований будет способствовать упорядочению и систематизации теоретической деятельности, придавая ей осмысленное направление, определяя осознанный выбор цели.

The problem of introduction the concept of «reception» in the methodological apparatus of Ukrainian historical and comparative studies in the field of education as their particular function has been raised in this article. The role and specificity of reception in these types of research, which is the complexity of its tasks, just as «the image perception and creation» and «spreading and adaptation» have been substantiated. Three forms of reception, the types of cultural transfer models that can describe the state of the reception of foreign pedagogical ideas and experience have been represented. Multiplicity of the concept of «reception» has been released as an effective tool of research, as a multidimensional process, as a cross-cultural phenomenon, and what is the most important – as an important phenomenon needing to be introduced to the methodology of educational research, because it can help streamline and systematize theoretical work, giving it a meaningful direction, helping to choose methodological strategy, conscious selecting of researching goals.

Author Biography

Наталія Дічек, Інститут педагогіки НАПН України, Україна

доктор педагогічних наук, професор, головний науковий співробітник, завідувач лабораторії історії педагогіки Інституту педагогіки НАПН України, Україна

References

Адаменко О. В. Публікації й дисертації українських авторів з питань навчання школярів (друга половина ХХ ст.): бібліограф. покажчик / О. В. Адаменко, Е. А. Панасенко. – Луганськ: В-во Б. І. Маторіна, 2013. – 299 с.

Анкерсмит Ф. А. Изучение истории как политическая проблема // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: ecsocman.hse.ru/data/2011/05/06/1268032971/06anker.pdf.

Балакян А. Літературна теорія та літературна компаративістика /Анна Балакян // Слово і час. – 2014. – №

// [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.slovoschas.in.ua/ sndex.php?option=com_content&task=view&id=87&ltemid=34.

Бахтин М. М. К методологии гуманитарных наук / М. М. Бахтин // Эстетика словесного творчества. -- 2-е изд. – М.: Искусство, 1986. – 445 с.

Беззубова О. В. Рецепция «постосоветского» в дискурсе повседневности / О. В. Беззубова // Человек постсоветского пространства: сб. матер. конф. –Вып. 3. – СПб., 2005. // [Електронний ресурс].–Режим доступу: anthropology.ru/ru/texts/bezzubova/postsoviet_10.html.

Блок М. Апология истории или ремесло историка / М. Блок. – 2-е изд. – М.: Наука, 1986. – 304 с.

Болебрух А. Г. История и художественная литература: к специфике социальной рецепции / А. Г. Болебрух // Гуманитарный журнал. – 2011. – № 1-2 (зима-весна) // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: ir.nmu.org.ua/bitstream/handle/123456789/698/Bolebroukh.pdf?sequence=1.

Большой юридический словарь // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.petrograd. biz/dictionaries/dict_big_law17.php.

Дегтярев Д. А., Рогова А. В. Рецепция в контексте культурологического похода / Д. А. Дегтярев, А. В. Рогова // Уч. записки ЗабГУ. – 2013. – № 5(52). – с .29-34.

Дробіт І. Аспекти рецепції історії у британському романі 80-90-х років ХХ ст./ Ірина Дробіт // Літературні обрії. – Вип.16. – 2010. – с. 44-50.

Гадамер Г.-Г. Истина и метод. Основы философской герменевтики. – М.: Прогресс, 1988. – 704 с.

Грабович Г. До історії української літератури: досліди, есе, політика /Григорій Грабович. – К.: Основа, 1997. – 604 c. // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: litopus.org.ua/hrabo/hr.htm.

Границы дискурса. Дискуссия между Сэмом Харрисом и Наомом Хомски // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://gefter.ru/archive/15339.

Иконникова С. Н. История культурологических теорій / C. Н. Иконникова. – 2-е изд., перераб. и доп. – СПб.: Питер, 2005. – 474 с.

Кислицын К. Н. Диалог культур в европейском образовательном пространстве / К. Н. Кислицын // Знание. Понимание.Умение. – 2010. – Вып.3. – с. 57-62. // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: cyberleninka.ru.

Куций І. П. Рецепція національної історії в українській науково-історичній думці Галичини (1830-1894). – Автореф. … канд. іст. наук. –Львів, 2004. – 17 с.

Лихацкий А. Рецепция западнях теорій исторической науки в российских периодических и серийных изданиях (1988—2002) / Андрей Лихацкий // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: URL: http:// gefter.ru/archive/9130.

Літературознавчий словник-довідник. – 2-е вид. – К.: Вид. центр «Академія», 2007. –890 с.

Лотман Ю. М. Семиосфера. – СПб: «Искусство СПБ», 2000. – 704 с. // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: vkcom/doc752525_146744970?hash=fc2de899bd058c6b3&d1=a0dc15b757a75afufe.

Малигина И. В. Семиосфера Ю. М. Лотмана: рецепция в современном социогуманитарном знании / И. В. Малигина // Культурологический журнал. – 2012. – № 2 (8). – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: www.cr-journal.ru/rus/ journals/140.html&j-id=10.

Мельникова Е. Г. Понятие рецепции: современные исследовательские подходы к анализу текстов культуры / Е. Г. Мельникова // Ярославский педагогический вестник. – 2012. – № 3. – Т. 1. – с. 239-242.

Наливайко Д. Очима Заходу. Рецепція України в Західній Європі ХІ-ХVІІІ ст. / Дмитро Наливайко. – К.: Основи, 1998. – 784 c. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: litopys.org.ua/ ochyma/ochrus.htm

Оппенхайм А. Л. Древняя Месопотамия. Проект погибшей цивилизации / А. Лео Оппенхайм. – 2-е изд., испр. и доп. / пер. с англ. М. Н. Ботвинника. – М.: Наука, 1990. – 319 с.

Переклад з погляду теоретика [без ПІБ] // Слово і час. – 2007. – № 5. // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.slovoichas.in.ua/index.php?option=com_content&task=view&id= 93&Itemid=34

Потапенко Я. О. Трансформації базових моделей рецепції Другої світової війни в українській історичній науці початку ХХІ ст.. / Я. О. Потапенко // Історична пам'ять. 2013. – № 29 // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: irbis-nbuv.gov.ua/…/cgiirbis _64.exe?.

Рикёр П. Конфликт интерпретаций. Очерки о герменевтике. – М.: Академ. проект, 2008. – 695 с.

Савельева И. Исторические исследования в ХХI веке. Теоретический фронтир / Ирина Савельева (публікація англ. мовою 2011 р.) // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: gefter.ru/archive/ author/saveyeva.

Словарь античности / Й. Иршмер, Р. Йоне. – Пепр. с нем. – М.: Прогресс, Лейпцигский Библиографический институт. – 1989 // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: dictionary¬¬_of ancient.academic.ru/3515.

Современное зарубежное литературоведение (Страны Западной Европы и США): концепции, школ, термины. Энциклопедический справочник / науч. Ред.. Е. И .Ильин, Е. А. Цурганова. – М.: Интрада-ИНИОН, 1999. – 319 с.

Современный словарь иностранных слов. – СПб.: «Дуэт», 1994. – 732 с.

Тихомирова Л. В., Тихомиров М. Ю. Юридическая энциклопедия / М. Ю. Тихомиров Л. В. Тихомирова, / под. ред. М. Ю. Тихомирова. – М.: Юр. литература, 1994. – 526 с.

Ткаченко С. В. Рецепция права: идеологический компонент (2006) // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://allpravo.ru/library/doc313p0/instrum6518/item6521.html.

Українська історико-педагогічна наука у дзеркалі тематики дисертаційних досліджень (199502014): хронологічно-тематичний покажчик закоординованих тем дисертаційних досліджень зі спеціальності 13.00.01 / наук. редактор Сухомлинська О .В.; наук. консультант Побірченко Н. С.; упоряд.: Коляда Н. М., Албул І. В., Бондаренко Г. В., Шевчук О. М. – Умань: ФОП Жовтий, 2014. – 357 с.

Червінська О. Рецепція історичної постаті на перетині науки та художніх дискурсів (Жанна Д’Арк) / Ольга Червінська // Історична панорама: зб. наук. праць. – Чернівці, 2009. – Ч. 2 // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: www.info-library.com.ua/books-text-10289.html.

Чиглинцев Е. А. Рецепция как интерпретация: античный образ в иных социокультурных условиях / Е. А. Чиглинцев // Проблемы истории, философии, культуры. – М.: Новосибирск. – 2007. – Вып. ХVII. – С. 171-177.

Яусс Х. Р. История литературы как провокация литературоведения [Текст] / Х. Р. Яусс; пер. с нем. Н. Зоркой // Новое литературное обозрение. – 1995. – № 12. – С. 34-84.

Published

2015-09-01

How to Cite

Дічек, Н. (2015). Рецепція як новітній інструмент розширення методологічних засад порівняльно-педагогічних та історико-педагогічних студій. Studies in Comparative Education, (3). https://doi.org/10.31499/2306-5532.3.2015.51973

Issue

Section

ISTORIYA TA METODOLOGIYA PORIVNIALNYH DOSLIDZHEN