Стратегії інтеграції освітньої та наукової діяльності університету: аналіз зарубіжного досвіду

Authors

  • Аліна Сбруєва Сумський державний педагогічний університет імені Анатона Макаренка, Україна,

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.3.2015.51975

Keywords:

університет, освітня діяльність, наукова діяльність, інтеграція, дослідно-орієнтоване навчання студентів, стратегія, зарубіжний досвід

Abstract

У статті подано характеристику стратегій інтеграції освітньої та наукової діяльності університетів розвинених країн у процесі підготовки фахівців. Окреслено організаційні підходи до дослідно-орієнтованого навчання студентів. З’ясовано стратегії розв’язання досліджуваної проблеми у контексті визначення університетами своєї місії, розвитку курикулярних та методичних засад навчального процесу, розвитку наукової діяльності вишу, професійного розвитку персоналу. Класифіковано досліджувані стратегії відповідно до організаційних рівнів функціонування вишу.

В статье дана характеристика стратегий интеграции образовательной и научной деятельности университетов развитых стран в процессе подготовки специалистов. Определены организационные подходы к исследовательско-ориентированному обучению студентов. Выяснены стратегии решения исследуемой проблемы в контексте определения университетами своей миссии, развития курикулярных и методических основ учебного процесса, развития научной деятельности вуза, профессионального развития научно-педагогического персонала. Исследуемые стратегии классифицированы в соответствии с организационными уровнями функционирования вуза.

The characteristic of the strategies of educational and research activities integration of the universities in the process of specialist training has been given in the article.

The topicality of the investigated problem in the context of demands to the University graduator, given in the European Qualifications Framework (EQF) and formulated in the Dublin descriptor of EQF, has been justified. Organizing approaches to the research-oriented studying of the students have been outlined. The system of the research culture values, forming of which is a vital element of the future teacher professional education under conditions of the knowledge society has been detailed. The importance of the theory and methodology of teaching in a higher school as a factor of the qualitative professional education has been shown.

The strategies of solving the investigated problem according to the higher educational institution definition of their mission and its full understanding, development of the research-oriented curriculum and methodological principles; development of the strategies of the scientific activity in the specialist training; professional development of the staff aimed at formation of readiness to the research-oriented studying, and at modernization of the university organizing structures, capable of realizing of the university mission in the investigated sphere have been shown.

The conclusion about strategies of integration of educational and scientific activity of the university as a complete system of interrelated and interdependent components having multilevel character has been drawn. The levels of such strategies and their subjects are the following: general institutional level (university), subinstitutional (educational and scientific structural subdivision of the university), department level (department), individual level (teacher, researcher).

The strategies of educational and research activities integration of the universities in the advanced countries according to the organizing levels of their functioning have been classified into: institutional (political, administrative, scientific and pedagogical), subinstitutional (administrative, organizing methodological), department level (scientific methodological), individual level (scientific, methodological, organizing, pedagogical).

Author Biography

Аліна Сбруєва, Сумський державний педагогічний університет імені Анатона Макаренка, Україна

доктор педагогічних наук, професор, проректор з науково-педагогічної роботи Сумського державного педагогічного університету імені Анатона Макаренка, Україна

References

Закон України «Про вищу освіту» // Відомості Верховної Ради, 2014, № 37–38. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: zakon.rada.gov.ua/go/1556-18.

Стратегія реформування вищої освіти в Україні до 2020 року (Проект). – Київ: МОН України, 2014. – 75 с.

Baldwin G. The Teaching-Research Nexus: How research informs and enhances learning and teaching in the University of Melbourne / Gabrielle Baldwin. – Melbourne: Centre for the Study of Higher Education, 2005. – 11 р.

Brew A. Research and teaching: beyond the divide / A. Brew ‒ London: PalgraveMacmillan, 2006. ‒ 224 p.

de Weert E. The Organisational Determination of the Teaching and Research Nexus in the 2004 Marwell Conference Presentation at the Marwell 2004 Colloquium on Research and Teaching: closing the divide? ‒ Аvailable at: http://portal-live.solent.ac.uk/university/rtconference/2004/resources/ de_weert_paper.pdf .

Delivering on the modernisation agenda for universities ‒ Education, research and innovation. Communication from the Commission to the Council and the European Parliament [COM/2006/0208] final. ‒ Available at: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX: 52006DC0208.

European Commission. New modes of learning and teaching in higher education. ‒ Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2014 – 68 p.

Framework for Qualifications of the European Higher Education Area. Available at: http://www. ecahe.eu/w/index.php/Framework_for_Qualifications_of_the_European_Higher_Education_Area.

Griffiths R. Knowledge production and the research-teaching nexus: the case of the built environment disciplines / R. Griffiths // Studies in Higher Education. – 2004. – Vol. 29(6). – Р. 709–726.

Healey M. Linking Research and Teaching: A selected bibliography. Available at: http://www. mickhealey.co.uk.

Hénard F. Learning Our Lesson: Review of Quality Teaching in Higher Education / Fabrice Hénard. ‒ Paris: OECD Publishing, 2010 ‒ 113 p.

Jenkins A., Healey M. Developing the student as a researcher through the curriculum / A. Jenkins, M. Healey / In: Improving student learning through the curriculum ‒ Oxford: Oxford Centre for Staff and Learning Development. Ed. by C. Rust. ‒ Oxford Brookes University, CCCU, 2009 ‒ 284 p.

Jenkins A., Healey M. Institutional strategies to link teaching and research / Alan Jenkins and Mick Healey // The Higher Education Academy, 2005. – 66 р.

Robertson J. Beyond the research/teaching nexus: exploring the complexity of academic experience / J. Robertson // Studies in Higher Education. ‒ 2007. ‒ 32(5). ‒ Р. 541‒556.

Stanford University. IRITE/ISPEAK Course. ‒ Available at: http://postdocs.stanford.edu/education/ irite_ispeak.html.

The role of the universities in the Europe of knowledge. Communication from the Commission of 5 February 2003 - [COM/2003/58] final. – Available at: http://europa.eu/legislation_summaries/ education_training_youth/lifelong_learning/ c11067_en.htm.

Trowler P., Wareham T. Reconceptualising the teaching-research nexus / P. Trowler, T. Wareham // International policies and practices for academic enquiry: an international colloquium. Held at Marwell conference centre, Winchester, UK, 19–21 April 2007. ‒ Available at: http://portal-live.solent.ac.uk/ university/rtconference/2007/resources/paul_trowler.pdf.

Woodhouse D. Auditing research and the research/teaching nexus / D. Woodhouse // New Zealand Journal of Educational Studies. ‒ 1998, Vol. 33. ‒ № 1. ‒ С. 39–53.

University of British Columbia. The UBC Plan. Student Learning. ‒ Available at: http//www. strategicplan.ubc.ca/the-plan/student-learning.

University of Exeter. Teaching and Research. TQA Manual. ‒ Available at: http//www.admin. exeter.ac.uk/academic/tls/tqa/index.shtml.

University of Southampton. The University Mission Statement. ‒ Available at: http//www.ecs. soton.ac.uk/mission.htm.

University of Western Australia. Teaching and Learning at UWA. ‒ Available at: http//www. teachingandlearning.uwa.edu.au/teaching

University of Wisconsin-Madison. Center for the Integration of Research, Teaching and Learning. ‒ Available at: www.wcer.wisc.edu.

Published

2015-09-01

How to Cite

Сбруєва, А. (2015). Стратегії інтеграції освітньої та наукової діяльності університету: аналіз зарубіжного досвіду. Studies in Comparative Education, (3). https://doi.org/10.31499/2306-5532.3.2015.51975

Issue

Section

PEDAGOGICHNA TEORIYA I PRAKTYKA