Стратегії розвитку соціально-освітніх програм для тимчасових робітників у діяльності освітніх організацій Латинської Америки

Authors

  • Олена Жижко Автономний університет Сакатекаса, Мексика,

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.3.2015.52023

Keywords:

соціально-освітні програми для тимчасових робітників, освіта дорослих, регіональні освітні організації, освіта в Латинській Америці

Abstract

У статті розглянуто стратегії розвитку соціально-освітніх програм для тимчасових робітників у діяльності освітніх організацій Латинської Америки. Встановлено, що пріоритетом розвитку латиноамериканської освіти, зокрема соціально-освітніх програм для тимчасових робітників, є поліпшення їх якості, упровадження сучасних навчальних технологій, орієнтація на позитивний міжнародний досвід.

В статье рассмотрены стратегии развития социально-образовательных программ для временных рабочих в деятельности образовательных организаций Латинской Америки. Выявлено, что приоритетом развития латиноамериканского образования, в частности, социально-образовательных программ для временных рабочих, является улучшение их качества, внедрение современных учебных технологий, ориентация на положительный международный опыт.

The strategies of development of socio-educational programs for temporary workers in educational institutions of Latin America were analyzed. The research shows that the main priority of Latin education development is quality improvement, introduction of new educational technologies, orientation to positive international expierence.

It was established that the development of strategies of adult education in general and of socio-educational programs for temporary workers in particular had been developing in the Latin American region since the 50-ies of XX century. It resulted in formation of CREFAL, CEAAL, FIDEA and the organization of international and regional measures on adult education which laid the basis for the development of Latin American concept of adult education in the 60-80-ies of XX century. In the 80-90-ies of XX century the strategy for adult education gained progress with the implementation of special projects, such as PROMEDLAC, REDALF, «Regional Framework of Action for Education for All» and the launch of OEA, OEI, SITEAL, EPJA, ILCE, LLECCE and consolidated in the first decade of the XXI century along with the adoption of programs PRELAC, «Goals 2021», «European Union - Latin America» «EUROsociAL Educación» and others.

It was established that from January 2011 in Latin America under the auspices of Spain launched a large-scale project in the field of education, aimed at further movement in the region towards social progress. This strategic direction is expressed in terms of social cohesion and overcoming inequalities in access to education. The proposed program of action involves a change in priorities toward improving the quality of Latin American education.

On the basis of the sources in the original language we can distinguish the following strategic directions of development of adult education, including socio-educational programs for temporary workers in the Latin American region:

- connection of educational activities with health projects or other programs of a social nature;

- cooperation of government agencies with national and international private institutions, business communities, ONG;

- Iintroduction of modern educational technologies;

- focus on positive international experience.

Author Biography

Олена Жижко, Автономний університет Сакатекаса, Мексика

доктор педагогічних наук, відділ педагогіки, Автономний університет Сакатекаса, Мексика

References

Ермольева Э. Г. Образование как фактор социального прогресса (латиноамериканский ракурс) / Ермольева Э. Г. // Педагогика. – 2011. – № 1. – С. 85–93.

Жижко О. Професійна освіта маргінальних груп населення в Мексиці та Венесуелі: становлення і розвиток: монографія / Жижко Олена Анатоліївна. – Херсон: ПП Гринь Д.С., 2013. – 500 с.

Alvarez A. Desarrollo histórico de la andragogía // Alcalá A. Andragogía. Libro Guía de Estudio. Caracas: Postgrado UNA., 1999. – pp. 107–116.

Cantidad sin calidad. Informe de progreso educativo en América Latina 2006. – [Електронний ресурс] – Режим доступу: www.preal. org.

CEPAL. Metas Educativas 2021: estudio de costos, 2011. – 38 р.

CINDE. Corporación de investigaciones para el desarrollo, 2010. – 28 р.

Desafíos. Boletín de la División de desarrollo social de la CEPAL, 2010, № 10. – [Електронний ресурс] – Режим доступу: www.cepal.org.

Educación para todos en 2015. ¿Alcanzaremos la meta? Global monitoring report, 2010. Regional overview: Latin America and the Caribbean, 2010. – 80 р.

Educación para todos. Proyecto regional de educación para América Latina y el Caribe (ЕРТ/ PRELAC), 2006. – 200 р.

La crisis financiera puede retrasar los progresos de la educación en el mundo, según un Informe de la UNESCO. – [Електронний ресурс] – Режим доступу: http// portal.unesco. org.

Marco de acción regional de la educación de personas jóvenes y adultas (EPJA) en América Latina y el Caribe (2000-2010). – [Електронний ресурс]: Режим доступу: http://bibliotecadigital.conevyt.org.mx/ colecciones/documentos/marco_accion.pdf. – Заг. з екрану. – Мова ісп.

Metas 2021: la educación que queremos para la generación de los Bicentenarios. – [Електронний ресурс] – Режим доступу: www.oei.org.

Metas educativas-2021. Síntesis el debate. – [Електронний ресурс] – Режим доступу: www.oei.es.

Proyecto principal de educación para América Latina y el Caribe. – [Електронний ресурс] – Режим доступу: http//portal.unesco.org.

Sistema de información de tendencias educativas en América Latina (UNESCO / IIPE-ОEI); Informe SITEAL, 2010. Metas educativas-2021: desafíos y oportunidades. – [Електронний ресурс] – Режим доступу: www.siteal.org.

Published

2015-06-01

How to Cite

Жижко, О. (2015). Стратегії розвитку соціально-освітніх програм для тимчасових робітників у діяльності освітніх організацій Латинської Америки. Studies in Comparative Education, (3). https://doi.org/10.31499/2306-5532.3.2015.52023

Issue

Section

PEDAGOGICNYI PERSONAL