Професійна підготовка вчителів в Україні та Республіці Кіпр у ХХІ столітті: відмінні особливості
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.3.2015.52025Keywords:
професійна підготовка вчителів, Республіка Кіпр, управління вищою освітою, кваліфікаційні вимоги до посади вчителяAbstract
У статті висвітлено особливості інституційного, структурно-організаційного та соціального досвіду професійної підготовки вчителів в Україні та Республіці Кіпр у компаративному аспекті. Наведено ієрархію позицій науково-педагогічних працівників у Республіці Кіпр у зіставленні з їх позиціями в українському просторі вищої освіти. Проаналізовано гендерний склад педагогічних працівників і передумови географічної мобільності та економічної міграції вчителів.
В статье освещены особенности институционального, структурно-организационного и социального опыта профессиональной подготовки учителей в Украине и Республике Кипр в компаративном аспекте. Приведена иерархия позиций научно-педагогических работников в Республике Кипр в сопоставлении с их позициями в украинском пространстве высшего образования. Проанализированы гендерный состав педагогических работниковв, предпосылки географической мобильности и экономической миграции учителей.
The orientation of Higher Education in the Republic of Cyprus to international standards enriches the European experience of teacher training. Therefore, studying the experience of the Republic of Cyprus for borrowing ideas and technologies in teacher training useful for national education and higher education becomes highly relevant. The research purpose is to identify the distinctive features of institutional, structural and organisational and social experience in teacher education in Ukraine and the Republic of Cyprus.
The domestic educational sector features the following forms of ownership of higher educational institutions: public, communal and private. In the Republic of Cyprus, there are no communal ownership Universities.
In the Republic of Cyprus, teacher education is only provided at university level. However, unlike Ukraine, Cyprus does not have special pedagogical universities.
In the Republic of Cyprus, teacher training has two degrees of higher education: undergraduate (bachelor) and postgraduate (master and doctorate). In the Cypriot educational sector, a level «Specialist» is not available.
In the Republic of Cyprus, in contrast to Ukraine, most teachers, especially in high school, are men. This is due to the social status of teachers and professors in Cypriot society and, consequently, of their salary.
An indicator of differences such as the geographic mobility of teachers is also noteworthy. For example, in Ukraine graduates mainly work where there are learners. At the same time and conversely, economic migration (outflows to other sectors of economic activity) has recently quickened considerably.
In the Cypriot educational environment, the teaching profession is prestigious and highly paid because the problem of economic migration is not unnoticed.
Thus, differences of teaching experience in Ukraine and the Republic of Cyprus concern the following: ownership of higher education institutions; administration of higher education; educational and skill levels of specialist training; qualification requirements for getting a teacher post; the gender composition of the teaching staff; salary; geographic mobility.
References
Біла книга національної освіти України. Проект [Електронний ресурс] / Акад. пед. наук України / [гол. Ред. В. Г. Кремінь]. – К., 2009. – 185 с. – Режим доступу: http://www.ukraine3000. org.ua/img/forall/APN.pdf.
Διεύθυνση Ανώτερης και Ανώτατης Εκπαίδευσης. Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού της Κυπριακής Δημοκρατίας [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.highereducation.ac.cy/gr/ historical-background.html.
Εθνική Στρατηγική Δια Βίου Μάθησης στην Κυπριακή Δημοκρατία 2007 – 2013 / Γραφείο Προγραμματισμού, 2007. – 38 Σ.
Ενοποιημένη νομοθεσία 1996-2010 περί Σχολών Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης (2010). [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.highereducation.ac.cy/gr/entypa/enopoiimeni_nomothesia_ 1996_2010.pdf.
Ετήσια Έκθεση (2012) Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού Κυπριακής Δημοκρατίας. – Λευκωσία, 2013. – 329 σ.
Νόμος Πλαίσιο για την Ανώτατη Εκπαίδευση στην Κύπρο. Υπουργείο Παιδείας και Πολυτισμού, 2009. – 49 σ.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Наталя Воєвутко
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.